vod.pl strona główna 11.10.2022
(fot. Tabletowo.pl)

Serwis VOD.pl zakończy działalność po 10 latach istnienia (aktualizacja)

Czego jak czego, ale tego się nie spodziewaliśmy. Tymczasem dziś Ringier Axel Springer Polska poinformował, że jeszcze w tym roku zostanie zakończona działalność serwisu VOD.pl. To jednak nie jedyne produkty, które zostaną unicestwione – ich lista jest znacznie dłuższa. Dlaczego zdecydowano się na tak drastyczne posunięcie?

Oficjalny koniec VOD.pl

W ostatnich miesiącach serwisy z wideo na żądanie mnożyły się w Polsce jak grzyby po deszczu. Tylko w tym roku do Polski weszły oficjalnie HBO Max (marzec), FlixClassic (kwiecień) i Disney+ (czerwiec), a jeszcze w tym roku lub w pierwszym kwartale 2023 roku klienci w kraju nad Wisłą dostaną dostęp do SkyShowtime.

Konkurencja na tym rynku jest ogromna, bo trzeba pamiętać, że w Polsce dostępne są też m.in. Player, Viaplay, CANAL+ online, Amazon Prime Video, cda.pl i Loomi, a także VOD.pl. Wygląda jednak na to, że ten ostatni nie potrafi przyciągnąć wystarczająco dużej liczby użytkowników, aby opłacało się go prowadzić.

Wskazują na to dane z badania Mediapanel, według którego w sierpniu 2022 roku najwięcej użytkowników miały serwisy VOD Netflix, HBO Max, Disney+, Player, CANAL+, cda.pl, Amazon Prime Video, Viaplay, TVP i WP.pl. Jak widać, VOD.pl nie ma w TOP 10.

Podatek od VoD
fot. Pixabay

Ringier Axel Springer Polska poinformował, że po dokonaniu przeglądu rentowności poszczególnych obszarów biznesowych, podjęto decyzję o zakończeniu z końcem grudnia br. działalności serwisów Literia.pl i VOD.pl.​ Jest to część większej reakcji na skutki drastycznie rosnących cen oraz na spowolnienie gospodarcze.

Zarząd Ringier Axel Springer Polska podjął bowiem szereg decyzji, nie tylko o zakończeniu działalności ww. serwisów. Z uwagi na rosnące ceny papieru i energii, w grudniu 2022 roku ukaże się ostatnie wydanie papierowe tygodnika Auto Świat – później wszystkie treści będą publikowane w serwisie internetowym autoswiat.pl. Ponadto od stycznia 2023 roku Przegląd sportowy będzie pojawiał się w sprzedaży dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i piątki.

Jednocześnie zarząd Ringier Axel Springer Polska zadecydował o redukcji zatrudnienia też w innych obszarach firmy – zwolnionych zostanie w sumie 8% pracowników, a także zapowiedział, że podjął decyzję o przyznaniu jednorazowego wsparcia finansowego pracownikom otrzymującym miesięczne wynagrodzenie niższe niż średnia krajowa.​

To nie koniec przetasowań na polskim rynku serwisów z wideo na żądanie

Ogłoszenie zamknięcia VOD.pl jest dla nas ogromnym zaskoczeniem. Serwis został uruchomiony w 2010 roku i na stałe wpisał się w krajobraz platform z wideo na żądanie w Polsce. Co więcej, jeszcze nie tak dawno, bo w lipcu 2022 roku, wdrożono całkowicie nowy system oceniania, oparty na uroczych kotkach – vodokotach, dzięki którym użytkownicy mieli łatwiej znaleźć odpowiednie dla siebie treści.

vod.pl Vodokoty
źródło: vod.pl

Mówi się jednak, że rynek nie lubi próżni i pustka po VOD.pl zostanie szybko wypełniona. Jak zostało wspomniane, do Polski zmierza nowy serwis SkyShowtime. Ponadto latem 2023 roku powstanie nowa platforma, która zostanie udostępniona w Europie w 2024 roku i połączy w sobie Discovery+ oraz HBO Max (w Polsce najprawdopodobniej również Playera, na co wskazuje struktura własnościowa).

Co więcej, (były już) prezes TVP, Jacek Kurski, zapowiedział powstanie nowego serwisu z wideo na żądanie, który ma być jedną lufą, ponieważ w jego skład wejdą dotychczas dostępne TVP VOD i TVP GO. Do tego w planach jest uruchomienie serwisu VOD z treściami edukacyjnymi dla uczniów.

I choć VOD.pl na zawsze zapisze się w naszej pamięci, to jednak musimy pamiętać, że świat nie stoi w miejscu, tylko cały czas idzie do przodu, nierzadko pozostawiając po sobie ofiary, które nie zdołały przetrwać w warunkach, w jakich się znalazły.

Aktualizacja [12.10.2022]

Portal Wirtualne Media nieoficjalnie dowiedział się, że platforma VOD.pl finalnie może nie zostać zamknięta, tylko przekazana w inne ręce. Podobno trwają rozmowy z partnerami, które mają na celu sprzedaż serwisu. Nawet jeśli zakończą się one pomyślnie, nie wiadomo, co się stanie z platformą VOD.pl, gdyż najwyraźniej obecny model jej funkcjonowania nie sprawdza się i konieczne będzie znalezienie nowego, który przyciągnie użytkowników, a tym samym zapewni większe przychody.