Netflix oglądanie TV, VOD
(fot. pexels.com)

Netflix nie ma konkurencji? Inne VOD daleko w tyle

W ostatnich latach serwisy VOD stały się bardzo popularne i trudno się temu dziwić. W końcu dają nam dostęp do naprawdę ogromnej bazy filmów i seriali o każdej porze dnia i nocy. Na rynku pojawiło się sporo mniejszych i większych serwisów streamingowych. Pod względem popularności w naszym kraju przewaga Netflixa nad konkurencją jest naprawdę ogromna. Kto jeszcze znalazł się na podium tego zestawienia?

Netflix nie ma sobie równych

Według wyników badania Mediapanel za październik 2022 roku, Netflix jest w Polsce najpopularniejszym serwisem streamingowym i pod względem popularności zostawił konkurencję daleko w tyle. Wszystkie wyniki to zsumowane dane z serwisu www i aplikacji mobilnej. Według tych danych Netflix uzyskał w ubiegłym miesiącu aż 12,81 mln realnych użytkowników. To przełożyło się na 42,95% ogólnego zasięgu. Średni czas korzystania z serwisu wyniósł 5 godzin, 55 minut i 51 sekund.

Warto dodać, że względem poprzedniego miesiąca Netflix zyskał ponad 603000 polskich internautów oraz 16 minut i 13 sekund średniego czasu korzystania. Dodatkowo serwis jako jedyny w zestawieniu osiągnął wzrost zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i średniego czasu oglądania. Od początku pandemii koronawirusa serwis stał się zdecydowanym liderem VOD w Polsce.

Dlaczego mówimy, że amerykański serwis VOD zostawił konkurencję daleko w tyle? Drugie oraz trzecie miejsce w tym zestawieniu zajęły odpowiednio Disney+ oraz HBO Max i każdy z nich przyciągnął 3 razy mniej użytkowników niż królujący w tym rankingu Netflix.

Disney+ VOD
(fot. Tabletowo.pl)

Platforma streamingowa Disney+ miała w październiku 4,47 mln odwiedzających, co przełożyło się na 14,97% zasięgu. Użytkownicy spędzali w serwisie średnio 2 godziny, 28 minut i 5 sekund. Z kolei HBO Max zanotowało 4,2 mln użytkowników, którzy spędzili na platformie średnio godzinę, 51 minut i 42 sekundy – to przełożyło się na 14,08% zasięgu. Na dalszych miejscach w rankingu znalazły się kolejno:

  • Player – 3,845 mln użytkowników, 12,89% zasięgu, 2 godziny 56 minut i 17 sekund średniego czasu oglądania,
  • TVP VOD – 3 mln użytkowników, 10,06% zasięgu, 2 godziny 58 minut i 50 sekund średniego czasu oglądania,
  • Prime Video – 2,875 mln użytkowników, 9,64% zasięgu, godzina 23 minuty i 9 sekund średniego czasu oglądania,
  • CANAL+ – 2,57 mln użytkowników, 8,60% zasięgu, 2 godziny 12 minut i 52 sekundy średniego czasu oglądania,
  • Polsat Box Go – 2,52 mln użytkowników, 8,45% zasięgu, 2 godziny 17 minut i 46 sekund średniego czasu oglądania,
  • WP.pl – 2,135 mln użytkowników, 7,16% zasięgu, 54 minuty i 13 sekund średniego czasu oglądania,
  • cda.pl (VOD + OTT) – 2,1 mln użytkowników, 7,01% zasięgu, 37 minut i 45 sekund średniego czasu oglądania.

Coraz większe wpływy z podatku od VOD

Pod określeniem „podatek od VOD” kryje się opłata od audiowizualnych usług medialnych na żądanie w internecie. Prawo dotyczące tej opłaty weszło w życie ponad dwa lata temu – 1 lipca 2020 roku, i od tamtego czasu przynosi coraz więcej pieniędzy Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej.

Przypomnijmy, że łączna kwota wpłat od serwisów streamingowych w drugim kwartale 2022 roku wyniosła 7652390,07 złotych, tj. ponad 7,65 mln złotych. W trzecim kwartale tego roku ta kwota wzrosła i wyniosła dokładnie 8171662,88 złotych, tj. ponad 8,1 mln złotych – to spory wzrost, o około 519 tysięcy złotych.

Z tej opłaty zwolnione są serwisy, których liczba użytkowników nie przekracza 1% osób korzystających z internetu szerokopasmowego w Polsce. W ramach podatku właściciele platform streamingowych zobowiązani są płacić 1,5% swoich przychodów na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.