The Matrix Awakens - grywalne demo na Unreal Engine 5
The Matrix Awakens - grywalne demo na Unreal Engine 5

Unreal Engine 5 dostępny dla wszystkich. To początek nowej generacji gier

Piąta generacja Unreal Engine jest już oficjalnie dostępna dla wszystkich amatorów i profesjonalistów, zajmujących się tworzeniem gier. Choć próbkę jego możliwości widzieliśmy już na konsolach, dopiero teraz zobaczymy więcej efektów ciężkiej pracy Epic Games.

Inkubator dla silnika

Unreal Engine 5 jest silnikiem, którego rozwój obserwujemy już ponad dwa lata. Kluczowym momentem było The Game Awards 2021, na którym zaprezentowano The Matrix Awakens, czyli grywalne demo, udostępnione posiadaczom konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series S|X. Ten prototyp pozwalał na wzięcie udziału w dynamicznym pościgu opatrzonym strzelaniną z agentami. Po jego zaliczeniu mogliśmy dokładnie zwiedzić wielkie, realistyczne miasto, obserwując nowe funkcje silnika Epic Games.

Choć wielu deweloperów mogło już korzystać z Unreal Engine 5 we wczesnym dostępie, teraz silnik został udostępniony dla wszystkich w stabilnej wersji. Jego poprzednia wersja zdominowała ostatnią generację gier. Takie studia, jak Activision/Blizzard, Electronic Arts czy Square Enix chętnie korzystały z tego silnika, tworząc gry na PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch czy wreszcie komputery PC.

Lista tytułów, jakie powstały na Unreal Engine 4, jest naprawdę długa. Fortnite, Borderlands 3, Hellblade: Senua’s Sacrifice, Star Wars Jedi: Fallen Order czy wreszcie Street Fighter V – to tylko najbardziej znane z produkcji, wykorzystujących to zaplecze. A nie wspomniałem przecież o ogromie gier niezależnych, opartych o ten silnik!

Nowości w Unreal Engine 5

Kolejna wersja silnika skupi się na wprowadzeniu wszystkich obiecanych wcześniej deweloperom funkcji. Globalna iluminacja otoczenia w czasie rzeczywistym, a także zupełnie świeża obsługa geometrii. Ta ostatnia pozwoli na likwidację charakterystycznego doczytywania obiektów z gier na poprzednią generację. Jeśli graliście chociażby w ostatnie Tony Hawk’s Pro Skater 1+2, to pamiętacie, jak dyski HDD oraz Unreal Engine 4 spowolniały doczytywanie obiektów w edytorze ubrań.

Nowe oprogramowanie to również premiera Temporal Super Resolution, czyli systemu skalowania obiektów stworzonego z myślą o konsolach. Pomyślcie o NVIDIA DLSS lub AMD FidelityFX Super Resolution. Pozwoli to na znacznie mniejsze obciążenie podzespołów przy zachowaniu tej samej jakości generowanego obrazu i rozgrywki. Oprogramowanie od Epic Games wprowadza również rozwiązanie World Partition, ułatwiające pracę wielkim zespołom przy grach z otwartym światem.

Nas jednak najbardziej interesują gry. A tych w przyszłości będzie mnóstwo. Na początek – Fortnite! Ten już od pewnego czasu pracuje na Unreal Engine 5 i radzi sobie znakomicie. CD Projekt RED pracuje nad kolejną sagą w uniwersum Wiedźmina, a Crystal Dynamics ogłosiło rozpoczęcie produkcji nowej przygody w świecie Tomb Raider. Miejmy nadzieję, że i tam pokierujemy niezwyciężoną Larą Croft. Warto też pamiętać, że na tym oprogramowaniu powstaje także Hellblade II: Senua’s Saga – kolejna z ekskluzywnych propozycji Microsoftu dla platformy Xbox.

Niemniej jednak – trzeba będzie poczekać! Czy jest szansa na pierwsze wysokobudżetowe projekty w Unreal Engine 5 do końca 2023 roku? Raczej nie, choć ponownie – chciałbym się bardzo miło zaskoczyć.