iPhone 13 Pro
(fot. Andrzej Libiszewski, Tabletowo.pl)

Tyle może kosztować wypożyczenie iPhone’a od Apple

Apple poważnie rozważa wprowadzenie do swojej oferty usługi wypożyczania iPhone’ów. Strategia ta może być bardzo opłacalna dla giganta z Cupertino, ale jednocześnie klienci również mogą liczyć na kuszącą propozycję.

Ile może kosztować wypożyczenie iPhone’a?

Apple ma już w ofercie iPhone Upgrade Program, którego cena zaczyna się od 35,33 USD za miesiąc (za iPhone’a 13 mini). Umożliwia on wymianę smartfona na nowszy model co roku – klient po 12 płatnościach oddaje dotychczas użytkowany i bierze nowy. Dodatkowo przez cały okres urządzenie jest chronione w ramach pakietu AppleCare+, który jest ubezpieczeniem, zapewniającym wsparcie i naprawę przypadkowego uszkodzenia. Ponadto klient może dokupić też ubezpieczenie od kradzieży i zgubienia telefonu. Należy jednak powiedzieć, że nie musi on po roku wymieniać smartfona na nowszy model – może dalej płacić co miesiąc ustaloną kwotę, a po 24 miesiącach urządzenie przechodzi na jego własność.

Apple pracuje jednak nad nową usługą, w ramach której będzie wypożyczać iPhone’y w modelu subskrypcji. Oznacza to, że klient dostanie możliwość zrezygnowania z niej w dowolnym momencie. Z jednej strony jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ konsument nie jest „przywiązany” na dłuższy okres i może zwrócić smartfon w każdej chwili. W Polsce podobną usługę oferuje na przykład Plenti.

iPhone 13 Pro fot. Tabletowo.pl
(fot. Andrzej Libiszewski, Tabletowo.pl)

Według Marka Gurmana z Bloomberga, koszt miesięcznej subskrypcji może zaczynać się od 35 dolarów w przypadku iPhone’a 13. Z kolei wynajęcie iPhone’a 13 Pro kosztowałoby od 45 dolarów, a 13 Pro Max – od 50 dolarów co miesiąc. W każdym przypadku ceny są niższe niż w iPhone Upgrade Program o ~5 dolarów.

To niewielka różnica i wydawać by się mogło, że to niezbyt atrakcyjna oferta, bowiem w przypadku wynajmu nie ma mowy o opcji wykupienia urządzenia (a przynajmniej na tę chwilę, aczkolwiek są na to raczej niewielkie szanse). Co zatem miałoby przyciągnąć klientów? Mówi się, że wraz ze smartfonem klient otrzymałby ubezpieczenie AppleCare+ oraz pakiet AppleOne. Cena tego ostatniego zaczyna się w Stanach Zjednoczonych od 14,95 dolarów, co oznacza, że względem aktualnie dostępnego programu klient zaoszczędziłby ~10 dolarów co miesiąc.

Według dostępnych danych, użytkownik średnio korzysta z iPhone’a przez trzy lata. Jeśli klient kupi iPhone’a 13 (128 GB) za 799 dolarów i będzie przez 36 miesięcy opłacał subskrypcję AppleOne (14,95 USD/msc) oraz AppleCare+ (7,99 USD/msc), zapłaci ~1625 dolarów (kwota ta nie uwzględnia jednak ewentualnych podatków). Z kolei wypożyczenie smartfona na podobny okres (z wszystkimi ww. usługami dodatkowymi) kosztowałoby 1260 dolarów.

Różnica jest zatem ogromna. Oczywiście, w pierwszym scenariuszu użytkownik może sprzedać urządzenie i odzyskać część pieniędzy – wówczas może „wyjść na jedno”. Jednocześnie Apple też będzie „do przodu”, gdyż może odnowić iPhone’a i sprzedać go na rynku wtórnym. A wiele raportów wskazuje, że popyt na refurby jest ogromny, nawet kilkuletnie, więc to będzie opłacalny deal dla obu stron.