maszt stacja bazowa nadajnik Orange logo
fot. Pixabay

A jednak! Orange uruchomi za miesiąc „nieprawdziwe” 5G

Orange najwyraźniej uznało, że nie powinno już dłużej zwlekać z udostępnieniem technologii 5G, mimo że – jak określił to kiedyś sam prezes Orange Polska – nie będzie to „prawdziwe 5G”. Operator oficjalnie poinformował, że uruchomi ten standard już w przyszłym miesiącu.

Reklama

Sieć 5G w Polsce

Wdrażanie technologii 5G w naszym kraju przebiega wielotorowo. Docelowo usługi świadczone z jej wykorzystaniem mają być świadczone na częstotliwościach 700 MHz (zob. spółka „Polskie 5G”) oraz 3,6 GHz, a także 26 GHz.

Reklama

Dostęp do tych z zakresu 3,6 GHz miał zostać rozdysponowany na drodze aukcji, lecz pierwszą odwołano i nie wiadomo, kiedy zostanie rozpisana druga. Proces ten z pewnością jednak potrwa co najmniej kilka miesięcy i według wiceminister cyfryzacji, Wandy Buk, są bardzo małe szanse na sfinalizowanie go jeszcze w 2020 roku.

„Prawdziwe 5G” w Polsce raczej nie zostanie uruchomione w 2020 roku

Operatorzy nie chcą jednak czekać z uruchomieniem technologii 5G do zakończenia aukcji częstotliwości 3,6 GHz i zaczynają uruchamiać ten standard na pasmach, którymi już dysponują. Jako pierwszy zrobił to Play na początku 2020 roku, aczkolwiek w wymiarze komercyjnym za pierwszego należy uznać Plusa, gdyż jego 5G działa na terenie siedmiu polskich miast (korzysta z tego też OTVARTA).

Wydawało się, że Orange nie jest tym zainteresowane, ponieważ jeszcze kilkanaście tygodni temu Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska, deklarował, że sieć ta uruchomi od razu „prawdziwe” 5G, a nie jego namiastkę jak Play i Plus. Cóż, sprawdza się powiedzenie, że tylko krowa zdania nie zmienia, bowiem operator poinformował dziś o planach udostępnienia „nieprawdziwego 5G”.

Orange zapowiada uruchomienie sieci 5G i podaje datę jej udostępnienia

Zdecydowano się jednak na to raczej z konieczności, a nie własnych chęci, bowiem – jak mówi Jean-François Fallacher – pandemia koronawirusa opóźniła proces przydzielenia w Polsce pasm przeznaczonych do budowy 5G w Europie. Dlatego już teraz zdecydowaliśmy się dać użytkownikom możliwość zrobienia pierwszego kroku w odkrywaniu sieci 5G na częstotliwościach, jakie posiadamy.

Mowa tu konkretnie o paśmie 2100 MHz (to samo wykorzysta Play; Plus bazuje na 2600 MHz). Orange informuje, że do obsługi nowego standardu przystosowanych zostanie 1600 stacji bazowych, dzięki czemu w zasięgu pomarańczowego 5G znajdzie się blisko 6 mln osób. Wśród nich będą mieszkańcy m.in. Warszawy, Krakowa, Łodzi i Katowic.

Komercyjne uruchomienie 5G w Orange nastąpi 1 lipca 2020 roku. Operator wówczas przedstawi też ofertę urządzeń obsługujących tę technologię. Zapytaliśmy rzecznika Orange o to, jakie wymagania powinno spełniać. Otrzymaliśmy odpowiedź, że musi ono:

  • obsługiwać technologię 5G w paśmie 2100 MHz (band B1),
  • wspierać współdzielenie pasma 2100 Dynamic Spectrum Sharing (DSS) oraz
  • mieć wgrane odpowiednie oprogramowanie, umożliwiające korzystanie z sieci danego operatora.

Sprawdź, czy w Twoim mieście testowano 5G

Sprawdź, czy w Twoim mieście testowano sieć 5G

Źródło: Biuro Prasowe Orange Polska

  1. Dla niektórych to może być prawdziwe i zaczną palić nadajniki, może tyle dobrego wyjdzie z tej sytuacji i oduczą się cyganić.

      1. ’prawdziwe’ to będzie jak pojawi się mmWave w połączeniu z low band. Chyba taki tok rozumowania przyświeca 'prawdziwemu’, może pełne lub inne słowo byłoby bardziej odpowiednie. Sam o tym wiesz ?

          1. Założeniem twórców 5G jest połączenie wysokich i niskich bandów. Stąd wzięło się określenie 'prawdziwego’ 5G. Jako sieć piątej generacji niezależnie od bandu to 5G i tu masz rację. Ja tego nie wymyśliłem, ale rozumiem.

      1. Nie. Proszę cię nie powtarzaj tych swoich mądrości bo po prostu nie wiesz o czym piszesz, a wszędzie się produkujesz.

    1. A 5g na 700 mhz będzie jeszcze mniej prawdziwe, czy już najprawdziwsze z prawdziwych? Co jest więc miarą prawdziwości? Rozumiem, że im wyższa częstotliwość pracy tym prawdziwsze 5g ale z tego wynika, że 4g w paśmie 2600 mhz to prawie prawdziwe 5g ale już 5g używające niskich częstotliwości będzie gorsze, a w „najgorszym” wydaniu nawet gorsze od 3g. Dobrze rozumiem?

  2. Ciekawe, że jak Plus uruachamiał „nieprawdziwe” 5G to były same zachwyty. Jak znam życie w Orange będzei to działać, podczas gdy w Plusie jest tak jak przypuszczałem. Niby jest ale nie ma, pojawia się i znika :)

  3. 5G zasza ludzjom .ptakom .peszdzje Zdroje ludzie od 5G majom chby stawuw i schodznja ruszne nje pojn je maruchoeski zgdzc na 5G i sond w krakowje .

    1. hmm, to ciekawe co piszesz . A na jakiej podstawie tak sądzisz ? może przeładowanych stacji BTS..

      1. Żeby oszczędzić Ci hejtowania moich komentarzy tu masz fragment informacji z my-mobile: „Orange wystartuje z 5G dużo gorszym od Plusa – Pomarańczowy operator mocno rozczarował. Choć dumnie wprowadzi on w lipcu bieżącego roku technologię 5G to niestety z uwagi na zastosowanie nietypowych pasm częstotliwości będziemy mogli liczyć u tego telekoma zaledwie na prędkości mobilnego internetu rzędu 150 Mb/s. To brzmi jak jakiś przykry żart. I marnym pocieszeniem jest tutaj fakt lepszego zasięgu w budynkach w Warszawie, Łodzi, Krakowie czy Katowicach”

        1. Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak nieprawdziwe 5G albo jest albo go nie ma. To co jest w Orange i Plusie jest to 5G.
          Po drugie Plus owszem ma więcej pasma na 5G ale po pierwsze liczba urządzeń jest dużo mniejsza niż w Orange, po drugie oferty mają obecnie 5G ale pewne jest tylko do siperpnia.
          Oba te 5G to proteza 5G.

          1. Nie, protezą jest 5G w Orange i Play i pewnie niedługo T-mobile i zgodzą się ze mną użytkownicy pewnego forum, którzy mimo ze korzystają z ich usług to mają takie zdanie. Zresztą sam Orange to przyznał w swoich wcześniejszych komunikatach xD

          2. Protezą są jak na razie oba 5G. Liczba urządzeń w Plusie jest śmieszna do tego bez usług googla, a router kosztuje prawie 4000zł gdzie cena w sklepach jest o wiele niższa. Kolejny fakt to, że w Plusie pewne 5G jest tylko do któregoś sierpnia w obecnych taryfach, a później czy będzie opłata czy inne abonamenty to nie wiadomo.

          3. No właśnie nie wiadomo, a podajesz jakby była to wada xD. Już paru użytkowników potwierdziło inne modele spoza tej listy urządzeń wiec nie będzie tak źle bo w sumie w grę wchodzi zakres n38 i n41 ;-). W Orange tez liczba urządzeń nie powala póki co ;-) no i nie dziwi cię dlaczego nie podali jaka będzie maksymalna prędkość, tak samo Play? Najwyraźniej wiedzą, że jest śmieszna niska i nie ma czym się chwalić ;-)

          4. Bez powodu zapis o sierpniu się tam nie znalazł. Jeśli miałby być bezpłatny to takiego zapisu by po prostu nie było. Jaki zakres wchodzi w grę to doskonale wiem. Fakty są takie, że na oficjalnej stronie Plusa ilość urządzeń jest znikoma. W Orange startu 5G jeszcze nie było, a już podają urządzenia, w Plusie czegoś takiegp nie było. Oprócz tego liczba modeli które obsługują 5G w paśmie n1 i DSS jest większa niż w Plusie.
            Chciałem tylko przypomnieć, że niektóre speedtesty LTE w Play czy Orange są lepsze niż 5G w Plusie. Jeśli będzie do tego agregacja z LTE wtedy prędkości będą jeszcze większe niż w Plusie. Wszak nie zapominajmy że LTE w Plusie opiera się głównie na 25 MHz, a w Play czy Orange ponad 30 MHz nawet po wycięciu pasma L2100.
            P.S Plus też nie podaje stacji z ilością pasma ponad 30 MHz. Ciekawe czemu? :)

          5. No oczywiście ze nie bez powodu, każda promocja ma jakiś okres ważności a potem jest przedłużana albo zastępowana czym inny. O nie urządzenia podali w dniu startu to straszne ;-), który był kilka dni po zapowiedzi, a nie miesiąc ;-) jak teraz w Orange, faktycznie katastrofalne xD. Dobrze, ze zaznaczyłeś ze „nie które” bo jest ich bardzo mało i tylko w idealnych warunkach w nocy ;-) i też praktycznie pustych nadajnikach. No ale nie będzie tej agregacji wiec nie wiem po co o niej wspominasz w ogóle xD. Rozmowa jest o 5G nie LTE, nie zmieniaj tematu.
            P.S T-mobile nie podaje ilość przesłanych danych. Ciekawe czemu :-).

          6. 5G w Plusie w rzeczywistości jakie prędkości będzie osiągać też nie wiemy, a więc porównanie LTE u konkurencji w nocy z 5G w dzień jak najbardziej ma sens, bo ich obciążenie jest zbliżone. Liczba lokalizacji w któych można w nocy osiągać takie prędkości jest znacznie większa niż w Plusie śmiesznego 5G. I to jakieś 25 razy. Także to 5G to takie samo pseudo 5G jak u innych. Różnica taka, że konkurencja 5G będzie miała słabe, a Plus jak na razie to i LTE i 5G ma słabe i nie widać na tym polu żadnych zmian dalej.

          7. No niestety ale to nie prawda, to ze jest jakaś ilość stacji z jakaś ilością pasm nie powoduje automatycznie ze takie prędkości są osiągalne, gdyby tak było takich wyników był wysyp a jest co najwyżej garstka która można policzyć na jedne ręce :-). Tak, tak sobie to tłumacz może, ktoś bez wiedzy w to uwierzy :-). 5G w Orange prawdopodobnie będzie osiągać wyniki porównywalne do 20 MhZ w LTE także ;-). Jak sam Orange pisał kilka miesięcy temu o możliwości uruchomienia 5G na 2100 „Chcemy dać klientom Orange od razu „prawdziwe” 5G, a nie jego namiastkę”
            Jestem ciekawy jak wpłynie to na ich wyniki w LTE, ale to zobaczymy najwcześniej w sierpniu.

          8. Polecam w takim razie zabrać telefon wspierający 4CA itd np Note 10+ wziąc kartę T-Mobile czy Orange i pojeździć po stacjach nad ranem. Gwarantuje ci, że na pewno znajdziesz ich sporo więcej niż tych śmiesznych 5G Plusa. To, że nie ma wysypu takich speedtestów sprawa jest prosta. Nikt w nocy nie będzie tego testował oprócz takich jak my. Oprócz tego trzeba mieć odpowiedni sprzęt o czym wspomniałem wyżej no i najlepiej min 100 GB internetu ;)
            To, że ty nie masz doczynienia z N! czy Play nie znaczy, że nikt nie ma i sobie możesz pisać. W Kielcach na 5 stacji, które sprawdziłem rano na N10+ spokojnie przekracza się 300 Mb/s. Zresztą nawet w dzień na niektórych nie ma z tym problemu.
            No to jeśli na 10 MHz można osiągnąc to co na 20 MHz w LTE to jest to duży postęp tym bardziej, że liczba urządzeń z obsługą tego pasma jest znacznie większa, a i sam zasięg również 100 stacji Vs 1600, a do końca roku ich ilość jeszcze wzrośnie. Kolejna sprawa to modernizacja sieci w większych miastach o MIMO 4×4 na każdym paśmie ponad 800. Co również na jedną częstotliwość daje okolice 130 Mb/s teoretycznie. Do tego o wiele większa liczba urządzeń wspierająca MIMO 4×4 niż śmieszne 5G w Plusie. O wyniki LTE sie nie martw. Na pewno Plus ich nie wyprzedzi. 5G po pierwsze będzie działało tam w DSS, a po drugie LTE jest rozbudowywane ciągle i nadal w przeciwieństwie do Plusa.

          9. Zapominasz tylko ze jak już uwzględnisz agregacje 4CA z QAM 256 i MIMO 4×4 to juz liczba urządzeń, która to obsługuje jednocześnie robi się już mała. 300 Mb/s do 400-500 Mb/s to faktycznie to samo xD. Co do urządzeń to nie chce cię zmartwić ale n38 + n41 to urządzeń jest zdecydowanie więcej niż z obsługą N1.

          10. 500 Mb/s? A gdzie tyle było w aplikacji speedtest max 461 Mb/s do 500 Mb/s trochę brakuje. Przypomiam, że 300-350 Mb/s jest bez MIMO 4×4 a na samym 4CA i 256QAM. Gdy doda się jeszcze MIMO 4×4 prędkości wzrosną. Liczba urządzeń z obsługą 4CA i 256QAM jest znacznie większa niż obsługa nawet 5G we wszystkich modelach dostępnych na rynku i przedewszystkim są one dużo tańsze.
            Skoro liczba urządzeń jest większa to czemu w Plusie mamy obecnie 4 dostępne w sklepie? Co z Galaxy? Który jest obeecnie najpopularniejszy z flagowców.

          11. Chyba mój poprzedni post z powodu linku nie został zaakceptowany. Tak nawet 555 Mb/s forum, wiesz jakie, temat 5G, strona 25 :-). No jak dojdzie to aż tak dużo się nie zmieni bo telefony które jednocześnie wspierają wszystkie 3 opcje naraz jest nie wiele. Często obsługiwane są kombinacje z albo 4CA/QAM256 albo 3-4CA/MIMO 4×4, tych które to robią jednocześnie 3 opcje jest już nie wiele. No i ile będzie tych urządzeń flagowce z 2-3 ostatnich lat, i to pewnie nie wszystkie. Bo takie w tej chwili są dostępne na polskim rynku najwyraźniej, takie samo pytanie można też zadać w stronę Orange dlaczego tylko 4, skoro to takie popularne pasmo?

          12. No przy pustym nadajniku bez obciążenia siecią LTE. Czekam na speedtesty pod obciążeniem, a nie na pustej sieci. Przypominam, że na LTE w Play były speedtesty w okolicach nawet 600-700 Mb/s, więc te 555 na 5G to żaden wyczyn.
            Przypominam, że Orange jeszcze z 5G nie wystartowalo. nastąpi to za niecały miesiąc wtedy zobaczymy listę urządzeń wspierających.

          13. No nie wiem czy pustym test o 21:27 czyli w godzinach szczytu, więc ruch na LTE na tej stacji na pewno był. Gdzie były takie testy Play? Jak takich nie widziałem link bo jakoś trudno mi w to uwierzyć :-). Czekaj pisałeś ze już podali w przeciwieństwie do Plusa, który podał kilka dni po zapowiedzi i są faktycznie na stronie Orange 4 modele zalecane do 5G, więc nie wiem na co tutaj więcej czekać?

          14. Speed Test sieci 5G READY w Play! wpisz tak na yt. I pierwszy filmik. 700 Mb/s było ale na innym urządzeniu. Mogę znaleźć ale trochę dłużej mi to zajmie.
            Orange odpali 5G jak będzie 1600 stacji, a raczej jak T-M mu pozwoli. Bo wiadomo jak to miało być ;)

          15. ahahah materiały marketingowe Play to na pewno rzetelny test :-). To nawet nie test tylko animacja… Zobacz 3 filmik, tam osoba faktycznie sprawdzała rzetelność tego filmiku Play xD.

          16. 5G READY W PLAY!
            Test Gruszki. Jeśli twierdzisz, że to fake. Stacja pusta na maksa wypasiona to wyniki takie. Nie wiem jaki masz problem, a zapomniałem pokazuje że jednak 5G Plusa to takie samo jak i LTE u innych.

          17. A ty oglądałeś ten filmik sam mówi ze to testy laboratoryjne i taki prędkości nie obiecują xD, i ty chcesz porównywać testy z siedziby z realnym testami użytkowników z terenu, z czym do ludzi xD. Czyli inaczej mówiąc żadnych testów zwykłych użytkowników z takimi wynikami nie ma, tak jak myślałem :-). Nie wiem po co dalej brniesz w tej kwestii tylko bardziej się ośmieszasz xD.

          18. Albo raczej mniej bo przez rok zwiększył się ruch o jakieś 20%, patrząc na wyniki to raczej nie był robiony przy słabym poziomie sygnału wiec normy PEM akurat w tym przypadku raczej nic nie zmienią. No i jakby nie patrzeć brakuje do maksymalnych wyników w 5G obecnie działającym.

          19. Tak nawet 555 Mb/s link xD Nie wiem jak to jest liczba może podać (4CA i 256 QAM) skoro mówisz ze jest większa to rozumiem ze ja znasz? W sumie to będą głownie flagowce z ostatnich 3-4 lat, może nawet nie? No spoko jak dodadzą ale jak wspomniałem sprzęt który potrafi skorzystać z tego jednocześnie. 4CA,QAM256 i MIMO 4X4 to już tak dużo takich modeli nie ma. Będą sporo modeli, które wspierają każda z tych opcji od dzielnie albo w jakiś kombinacjach, ale w dużej mierze nie będzie to jednocześnie wszystkie 3 opcje. W najlepszy scenariuszu będzie 3CA 256 QAM i MIMO4x4 na nie wielu modelach.

          20. O ile kojarzę to speed w tym 5G w Orange będzie około 200 mb/s czyli kilka razy mniej niż w Plusie. Także więc…

          21. I co w związku z tym? Bo nie bardzo wiem. To niby klasyfikuje czy to prawdziwe czy nie prawdziwe 5G?

          22. W związku z tym zamiast 400-600 mb/s w Orange będzie około 200 mb/s. I tyle

          23. No i? Orange ma jeszcze LTE w którym można wyciągnąć 300 Mb/s, a nie przypominam sobie, żeby takie LTE miał Plus ;)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama