Samsung Galaxy Z Fold 6
Samsung Galaxy Z Fold 6 (fot. Jakub Kordasiński | Tabletowo.pl)

Samsung wciąż numerem jeden, ale musiał oddać kawałek tortu

Europejczycy niekoniecznie pokochali składane smartfony. Warto też zauważyć, że Samsung pozostaje na pierwszej pozycji, ale musiał oddać sporą część rynku.

Składane smartfony z małym udziałem w rynku

Z danych opublikowanych przez Counterpoint Research wynika, że składane smartfony pozostają niszowym segmentem w Europie, zgarniając tylko 1,5% łącznej sprzedaży smartfonów w pierwszym kwartale 2025 roku. Co więcej, sprzedaż w ujęciu rok do roku wzrosła jedynie o 4%.

Skąd niskie zainteresowanie? Eksperci wśród przyczyn wymieniają obawy użytkowników dotyczące trwałości składanych konstrukcji. Nie będzie też zaskoczeniem, że wiele osób odstrasza cena, zazwyczaj odczuwalnie wyższa względem bardziej konwencjonalnych modeli o podobnej specyfikacji. Ponadto niektórzy nie widzą większych zalet z przejścia na składany smartfon.

Jakie składane smartfony wybierają Europejczycy?

Na prowadzeniu pozostaje Samsung, który zgarnął 41% rynku, co z jednej strony może być wynikiem imponującym, ale z drugiej producent musi pogodzić się ze spadkiem o 15 p.p. względem pierwszego kwartału 2024 roku. Warto dodać, że Koreańczycy mają już spore doświadczenie w tego typu konstrukcjach, a modele z aktualnie najnowszej generacji – Samsung Galaxy Z Fold 6 i Samsung Galaxy Z Flip 6 – stanowią ciekawą propozycję.

Motorola Razr 50 Ultra, a także tańsza wersja Razr 50, pozwoliły Motoroli wskoczyć na drugą pozycję, wyprzedzając markę Honor. Producent zdobył 15% rynku i zaliczył wzrost sprzedaży o 58% r/r. Natomiast trzeci Honor – mimo naprawdę udanego smartfona Honor Magic V3 – zaliczył spadek o 23% r/r, zgarniając 13% europejskiego tortu.

Rynek składanych smartfonów w Europie Q1 2025
(źródło: Counterpoint Research)

Dobrze wypadła firma Google ze swoim składakiem Pixel 9 Pro Fold – 265% wzrostu i 8% rynku. Następnie mamy Tecno ze wzrostem o 336% i udziałem na poziomie 8%. Podobny kawałek rynku zdobyło Xiaomi, a Oppo musi wystarczyć skromne 4%.

Ciekawe, jak wyglądałyby dane Counterpoint Research, gdyby na rynku pojawiło się Apple. Firma Tima Cooka wciąż potrafi nakręcić sprzedaż i spopularyzować wybrane kategorie urządzeń. Niewykluczone, że na odpowiedź musimy jeszcze trochę poczekać. Owszem, od dłuższego czasu możemy spotkać się z rewelacjami na temat składanego iPhone’a, ale taki model jeszcze się nie pojawił i prawdopodobnie nie zobaczymy go w tym roku.