Samsung i Apple zwiększają udziały, ale cały rynek smartfonów ze sporym spadkiem

Rynek smartfonów w trzech pierwszych miesiącach 2022 roku nie wyglądał zbyt dobrze. Nie powinno to jednak dziwić patrząc na sytuację na świecie. Co więcej, niewykluczone, że ten trend utrzyma się w kolejnych kwartałach.

Reklama

Spadek liczby wysyłek

Niedawno informowaliśmy Was, że rynek komputerów, po wcześniejszych bardzo dobrych miesiącach, zaliczył spadek. Łączna liczba wysyłek wyniosła bowiem 80,5 mln egzemplarzy, co oznacza wynik gorszy o 5,1% rok do roku. Nie jest to naprawdę duża różnica, ale jak najbardziej zasługuje na odnotowanie.

Okazuje się, że problemy pojawiają się nie tylko w branży komputerów. Rynek smartfonów również nie miał łatwego startu w tym roku. Jak wynika z danych opublikowanych przez Canalys, łączna liczba wysyłek spadła o 11% w pierwszym kwartale względem wyników z 2021 roku.

Firma analityczna Canalys wskazała główne przyczyny zapaści – wojna na Ukrainie, kolejna pandemia Chinach, a także globalna inflacja. Nic więc dziwnego, że rynek smartfonów nie utrzymał zeszłorocznych wyników.

Co więcej, możliwe, że trend spadkowy utrzyma się w kolejnych miesiącach. Nie nastawiałbym się na ogromne spadki, ale wątpię, aby sytuacja nagle uległa poprawie.

Samsung i Apple w górę

Dwóch największych producentów smartfonów zwiększyło udziały na globalnym rynku. Samsung, który zajmuje pierwszą pozycję, osiągnął wynik na poziomie 24% (wzrost o 2 punkty procentowe). Natomiast drugie Apple zgarnęło dla siebie 18% całego tortu (wzrost o 3 punkty procentowe).

rynek smartfonów w 2022
Rynek smartfonów Q1 2022 (fot. Canalys)

Pozostali gracze z pierwszej piątki muszą się jednak pogodzić ze spadkiem udziałów. Dotyczy to Xiaomi, OPPO i vivo. Ponadto wszyscy inni producenci, ujęciu łącznie w kategorii Others, także stracili udziały na rynku – spadek z 28 do 27%.

Należy zauważyć, że rynek smartfonów cały czas się zmienia. Ostatnio mogliśmy usłyszeć, że coraz częściej kupujemy drogie smartfony, a wśród takich urządzeń dominuje Apple i Samsung. Jak najbardziej droższe urządzenia pomogły Amerykanom i Koreańczykom zwiększyć udziały na cały rynku.

Jak wskazuje Canalys, w przypadku Samsunga dużym sukcesem okazała się linia Galaxy S22, ale też sporo tańsze modele z serii Galaxy A. Z kolei Apple wyniki zawdzięcza linii iPhone 13, a także starszym modelom, które wciąż pozostają w oficjalnej dystrybucji.