Apple CarPlay
(fot. Tabletowo.pl)

Nie tylko Android Auto. Użytkownicy Apple CarPlay też skarżą się na błędy

Znacznie częściej możemy usłyszeć o błędach w Android Auto niż konkurencyjnym Apple CarPlay. Nie oznacza to jednak, że kierowcy z iPhone’ami nie doświadczają żadnych problemów.

Błąd z GPS w Apple CarPlay

Oczywiście nie możemy stwierdzić, że większa liczba błędów w Android Auto wynika wyłącznie z tego, że Google traktuje swoje oprogramowanie z mniejszym priorytetem niż Apple. Warto zauważyć, że Android Auto znajdziemy na naprawdę wielu różnych konfiguracjach. Natomiast występowanie rozwiązania Apple, gdy spojrzymy na liczbę modeli smartfonów, jest zauważalnie bardziej ograniczone.

Zostawmy jednak temat porównywania oprogramowania Google i Apple na inną dyskusję. Przejdźmy teraz do błędu, na który skarżą się właściciele iPhone’ów. Otóż okazuje się, że w Apple CarPlay pojawią się problemy z GPS, co może skutkować źle działającą nawigacją.

Chance Miller z serwisu 9to5Mac, wskazuje, że z przerwami od roku boryka się z błędnym działaniem GPS. Dodaje on, że podobne skargi słyszał także od innych użytkowników CarPlay, więc problem może dotyczyć większej grupy osób. Błąd ma występować w różnych samochodach (m.in. Mustang Mach-E czy BMW z iDrive 8), aczkolwiek nie we wszystkich.

Opel Astra Waze Apple CarPlay
(fot. Mateusz Budzeń, Tabletowo.pl)

W niektórych scenariuszach połączenie GPS całkowicie się zawiesza i przestaje się aktualizować. Oznacza to, że nie zmienia się pozycja samochodu na mapie. Miller zauważa, że czasami, po wystąpieniu tego błędu, zdarzyło mu się przejechać drogę, w którą powinien skręcić – po prostu nie zwrócił uwagi, że nawigacja przestała poprawnie aktualizować jego pozycję. To możliwy scenariusz, zwłaszcza, gdy nawigację mamy uruchomioną w tle.

W innych sytuacjach lokalizacja podawana jest niedokładnie, a nawet zdarza się, że jest dość spora różnica pomiędzy pokazywaną pozycją użytkownika, a tą prawidłową. Przykładowo, gdy Miller jechał autostradą, to nawigacja w Apple CarPlay twierdziła, że znajdował się obok na środku pola. Różnice potrafią wynosić nawet kilka kilometrów. W jeszcze innych sytuacjach oprogramowanie nie jest w stanie ustalić dokładnej lokalizacji i wówczas zamiast „strzałki” pojawia się okrąg obejmujący większy kawałek terenu.

Warto jeszcze zaznaczyć, że problem pojawia się w iOS 16 i 17, a także na różnych modelach iPhone’ów. Dodatkowo występuje w Mapach Apple, Mapach Google i innych nawigacjach.

Jak sobie poradzić z błędem?

Istnieją obejścia, które nie rozwiązują całkowicie problemu, ale pozwalają go uniknąć lub przynajmniej zmniejszyć liczbę sytuacji, w którym może się pojawić. Otóż zaleca się uruchomienie nawigacji wcześniej na iPhonie, jeszcze przed korzystaniem z Apple CarPlay. Druga metoda pozwala przywrócić sygnał GPS, gdy ten zniknie lub zacznie działać niepoprawnie – zaleca się włączenie aplikacji korzystającej z GPS na smartfonie. Drugi sposób nie zawsze jednak działa.

Dodam, że od dłuższego czasu podobne błędy widzę w nawigacji Waze w Apple CarPlay. Nie pojawiają się jednak w innych nawigacjach, a także nie doświadczam ich w Waze, gdy aplikacja wyświetlana jest tylko na ekranie iPhone’a. Zazwyczaj jednak pomaga całkowite zamknięcie Waze na smartfonie i ponowne uruchomienie aplikacji.