Huawei logo
fot. Pexels

Huawei miał dobrą prasę na Twitterze. Teraz to już przeszłość

Okazuje się, że do tej pory użytkownicy Twittera bardzo często pochlebnie wypowiadali się o Huawei. To jednak już przeszłość – marka mierzy się z ogromnym kryzysem wizerunkowym. Odwracają się od niej nawet jej dotychczasowi partnerzy.

Huawei ma ogromny problem wizerunkowy

Artykuł, który został opublikowany w niedzielę, 6 marca 2022 roku, przez Daily Mail, wywołał prawdziwą lawinę. Według brytyjskiego tabloidu (tzw. brukowca), Huawei rzekomo miał pomóc Rosjanom w radzeniu sobie z regularnymi cyber atakami, które wycelowane są w rosyjskie strony internetowe i media państwowe, aby ustabilizować sieć internetową. W tym celu chiński gigant miał wykorzystać swoje centra badawcze, aby „wytrenować 50 tysięcy ekspertów technicznych w Rosji”.

Raport, na którym Daily Mail oparł swój artykuł, został opublikowany na chińskim portalu informacyjnym, jednak nie jest już dostępny, ponieważ go skasowano. Dzień później Huawei wydał oświadczenie, że „ta historia jest nieprawdziwa i oparta na niedokładnych oraz fałszywych informacjach z artykułu, który został już poprawiony”.

Mleko się jednak rozlało – polski internet dosłownie zawrzał na wieść o rzekomej pomocy Huawei dla Rosji, która bestialsko napadła na Ukrainę, a jej armia zabija niewinnych cywili, w tym dzieci, a także gwałci bezbronne kobiety. Pokłosiem rewelacji, opublikowanych przez brytyjski brukowiec, było zakończenie przez Roberta Lewandowskiego wieloletniej współpracy z chińską firmą. To samo zrobili też Marcin Tyszka oraz Akademia Leona Koźmińskiego.

Huawei logo
fot. Pexels

Huawei nieustannie utrzymuje, że informacje o pomocy Rosjanom to fake news, ale wiele osób zwyczajnie w to nie wierzy. Nie wiadomo, jak – i czy w ogóle – producent zdoła ugasić ten pożar, ale na pewno nie będzie to łatwe. Być może ostatecznie kryzys ten „rozejdzie się po kościach”, jednak należy brać pod uwagę możliwość, że smród będzie się ciągnął za Huawei bardzo długo, jeśli ten nie przedstawi niezbitych dowodów, że nie pomagał Rosjanom.

Do tej pory o Huawei mówiło się w większości pozytywnie. Teraz to już jednak przeszłość

Niespodziewany kryzys wizerunkowy nieoczekiwanie zbiegł się w czasie z publikacją raportu, przedstawiającego ponad 20 firm, które cieszą się najlepszą lub najgorszą prasą na Twitterze. Według zebranych danych, użytkownicy najczęściej wypowiadali się pozytywnie właśnie o Huawei – aż 65,4% wszystkich tweetów było pozytywnych, a negatywnych tylko 13,2%. Pozostałe zostały uznane za neutralne.

Gdyby wziąć pod uwagę ostatnie wydarzenia, proporcja z pewnością byłaby zupełnie inna. Twitter dosłownie huczał od komentarzy na temat rewelacji o rzekomej współpracy z Rosjanami – na Huawei spłynęła lawina krytyki oraz brutalnego hejtu. Wiele osób uznało te doniesienia za prawdziwe, a dla części potwierdzeniem była rezygnacja Roberta Lewandowskiego z dalszej współpracy z marką.

Co ciekawe, niewiele gorszym wynikiem może pochwalić się również Google – w jego przypadku 64,5% tweetów było pozytywnych, 23,4% neutralnych, a 12,10% negatywnych. Warto też zwrócić uwagę na ostatnie miejsce zestawienia, na którym znalazł się… Samsung, gdyż o nim pozytywnie wypowiedziano się w jedynie 32,7% tweetów, ale jednocześnie neutralnie w aż 58,10% postów. Negatywne stanowiły zaś zaledwie 9,2%, co jest drugim najlepszym wynikiem.

FirmaLiczba pozytywnych tweetówProcent pozytywnych tweetówLiczba neutralnych tweetówProcent neutralnych tweetówLiczba negatywnych tweetówProcent negatywnych tweetów
1.Huawei333665,4%109221,4%61713,2%
2.Google322764,5%116723,4%60412,1%
3.Salesforce297658,4%159531,3%52610,3%
4.NVIDIA287756,5%149229,3%72514,5%
5.Oracle280255%151129,7%78015,3%
6.Xiaomi279054,8%171833,7%58711,5%
7.Microsoft274153,8%134526,4%100619,8%
8.Cisco272453,7%178235,1%57011,2%
9.Adobe273353,7%157030,9%78515,4%
10.Qualcomm141952,8%101337,7%2569,5%
11.Hitachi81752,6%51333%22314,4%
12.IBM267752,6%152730%88717,4%
13.SAP259751,2%149029,3%99019,5%
14.Tacent156149,8%95330,4%61919,8%
15.Foxconn39649,6%22027,6%18222,8%
16.Facebook251949,5%140527,6%117023%
17.Instagram250549,1%218542,8%4108%
18.YouTube249248,9%174334,2%86316,9%
19.Intel232645,7%151029,7%125524,7%
20.Dell230945%202339,7%76014,9%
21.Sony222343,6%153530,1%133926,3%
22.Texas Instruments14741,4%17148,2%3710,4%
23.TikTok201839,6%221643,5%86216,9%
24.Samsung166732,7%296358,1%4679,2%

W badaniu uwzględniono 107811 tweetów, opublikowanych na Twitterze 14 lutego 2022 roku. Raport dotyczy 24 najcenniejszych marek według Statista i The Teal Mango. Apple nie znalazło się w nim z uwagi o obawy o niecelowe uwzględnienie tweetów, w których mowa o jabłkach. Do analizy wykorzystano narzędzie SEMrush.