(źródło: gov.pl)

Rząd przypomina – e-Doręczenia obowiązkowe dla kolejnej grupy od 1 kwietnia

System e-Doręczenia już niebawem stanie się obowiązkowy dla kolejnej grupy. Kto i w jaki sposób musi założyć bezpłatną, rządową skrzynkę do korespondencji?

Obowiązkowe e-Doręczenia dla kolejnej grupy

e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla urzędów z dniem 1 stycznia 2025 roku. Dzięki niemu polskie instytucje miały wreszcie „wkroczyć w XXI wiek”. Ważna korespondencja, zamiast listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, miała trafiać do petentów za pośrednictwem specjalnej, elektronicznej skrzynki pocztowej.

Z czasem okazało się, że system e-Doręczenia nie był do końca przygotowany, gdyż urzędnicy borykali się z poważnymi problemami, a nawet debatowano nad jego wyłączeniem. Pod koniec stycznia 2025 roku większość problemów naprawiono i przybliżono skalę urzędów, które miały kłopoty z e-Doręczeniami.

Teraz wielkimi krokami zbliża się 1 kwietnia 2025 roku, czyli dzień, w którym system musi zostać aktywowany przez kolejne jednostki świadczące usługi w Polsce. Tym razem obowiązek obejmie firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS. W jaki sposób zrealizować ten proces?

e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców
e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców (źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)

W jaki sposób założyć skrzynkę w systemie e-Doręczenia?

Elektroniczną skrzynkę e-Doręczenia można założyć za pomocą wniosku online, złożonego przez stronę Biznes.gov.pl. Aby to zrobić, konieczne jest zalogowanie się do Konta Przedsiębiorcy oraz zgromadzenie dokumentów, takich jak:

  • numer KRS danej firmy;
  • adres do korespondencji z firmą;
  • imię i nazwisko administratora skrzynki, wraz z adresem e-mail i numerem PESEL lub Identyfikatorem Europejskim.

Składany wniosek musi być zatwierdzony podpisem elektronicznym – osobistym, zaufanym bądź kwalifikowanym.

Jeśli osoba składająca wniosek nie posiada pełnomocnictwa do reprezentowania firmy, konieczne będzie również przedłożenie pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie przez przedsiębiorcę lub kopii potwierdzonej elektronicznie przez przedsiębiorcę, notariusza lub pełnomocnika przedsiębiorstwa. Wraz z pełnomocnictwem należy przedstawić dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych.

Po pozytywnej weryfikacji osoba wnioskująca mailowo otrzyma informację o założeniu adresu oraz skrzynki e-Doręczenia, a także instrukcję z procesem jej aktywacji.

Celem wdrożenia ogólnopolskiego systemu e-Doręczenia jest łatwiejsza komunikacja między przedsiębiorcami a administracją publiczną, jak również wyeliminowanie konieczności przesyłania i odbierania listów w tradycyjnej, papierowej formie. Co ważne, korzystanie ze skrzynki i jej obsługa jest darmowa.