iPhone X (po lewej) i iPhone XR (po prawej) fot. Miłosz Lis / Tabletowo.pl

Android traci udziały na globalnym rynku. Zyskuje natomiast iOS

Firma z Mountain View musi pogodzić się z tym, że ostatnio oddała część tortu Apple. Okazuje się, że iOS cały czas rośnie, a Android traci udziały na globalnym rynku.

Reklama

W Cupertino mają powody do świętowania

Android uważany jest za obecnie najpopularniejszy system operacyjny na świecie bez podziału na platformy. Ponadto już od wielu lat dominuje na rynku smartfonów, zauważalnie w tyle zostawiając system Apple.

Nic nie zapowiada, aby oprogramowanie rozwijane przez Google straciło obecną pozycję. Wynika to z prostego faktu – brakuje mu realnej konkurencji. Oczywiście jest iOS, ale należy mieć na uwadze, że dostępny jest wyłącznie na drogich smartfonach. Z kolei Android instalowany jest na urządzeniach z wielu różnych półek cenowych – od tych naprawdę tanich po bardzo drogie konstrukcje, a to właśnie tanie smartfony odpowiadają za sporą część całej sprzedaży smartfonów.

System operacyjny Google ma naprawdę silną pozycję, ale nie oznacza to, że jego udziały będą tylko rosły lub stały w miejscu. Jak wynika z danych opublikowanych przez StockApps, w jednak Apple rosło ciągu ostatnich czterech lat.

Android vs iOS udziały na rynku
(fot. StockApps)

W lipcu 2018 roku Android kontrolował 77,32% światowego rynku mobilnych systemów operacyjnych. Natomiast prawie cztery lata później, w styczniu 2022 roku, wynik ten spadł o kilku punktów procentowych do 69,74%. Z kolei iOS w tym samym okresie zwiększył udziały o około 6 punktów procentowych – z 19,4% do 25,49%. Warto dodać, że pozostałe 1,58%, które straciło Google, przejęły niszowe systemy operacyjne.

Dane StockApps potwierdzają również, że Android sporo większą popularnością cieszy się w biedniejszych regionach. Przykładowo w Afryce jego udziały wynoszą 84%, podczas gd iOS ma zaledwie około 14%, a w Ameryce Południowej wyniki to odpowiednio 90 i 10%. Natomiast oprogramowanie Apple w Ameryce Północnej i Oceanii jest na prowadzeniu z udziałami na poziomie 54%, a Google musi zadowolić się wynikiem 45%.

Poznaliśmy nazwę kodową Androida 14

Co prawda, Google wraz z premierą Androida 10 zrezygnowało z oficjalnego określania kolejnych wersji swojego systemu operacyjnego z wykorzystaniem nazw różnych słodkości, ale wciąż te nazwy stosowane są wewnętrznie. Przykładowo nazwą kodową wersji 12 było Snow Cone, a „Trzynastka” otrzymała nazwę Tiramisu na cześć włoskiego deseru.

Tegoroczne wydanie systemu, oznaczone liczbą 13, jeszcze nie doczekało się oficjalnej prezentacji, ale znamy już nazwę słodkości, która będzie towarzyszyć kolejnej wersji Androida. Jak informuje serwis 9to5Google, powołując się na zmiany odkryte w kodzie, Google zdecydowało się na Upside-down cake, czyli ciasto „do góry nogami”.

Ciasto „do góry nogami” z ananasem (fot. Kimberly Vardeman, Wikipedia)

Jak może sugerować nazwa, takie ciasto piecze się właśnie „do góry nogami”, a po wyjęciu z piekarnika jest ono odwracane na właściwą stronę. Popularnością cieszy się m.in. w USA – np. amerykańskie ciasto z ananasem.