Toyota Mirai (fot. Toyota)

Android Automotive może doczekać się konkurencji. Japończycy zapowiedzieli nowy system infotainment

Toyota, wraz z innymi producentami samochodów z Japonii, zapowiedziała wprowadzenie nowej generacji systemów multimedialno-komunikacyjnych. Jednym z celów ma być unifikacja, co może oznaczać pojawienie się interesującej alternatywy dla Android Automotive.

Branża motoryzacyjna zaczyna powoli przypominać rynek smartfonów

Smartfony zostały obecnie zdominowane przez dwa systemy operacyjne – Android i iOS. Podobnie sytuacja wygląda również w przypadku komputerów, chociaż tutaj swoich sił próbuje też (i to z całkiem dobrymi wynikami) Chrome OS, aczkolwiek głównie tylko w USA. Mimo to, wciąż pozostaje w tyle za Windowsem i macOS.

Znacznie ciekawiej jest na rynku systemów infotainment w samochodach. Większość producentów posiada własne, zauważalnie inne oprogramowanie. Co więcej, różnice dotyczą nie tylko interfejsu, dostępnych funkcji, ale również sterowania i wielu innych elementów. Przykładowo BMW ma własny system iDrive, Mercedes rozwija MBUX, a Toyota pracuje nad Entune.

Niewykluczone jednak, że w już niedalekiej przyszłości zobaczymy koniec tej różnorodności. Należy zauważyć, że coraz więcej producentów jest zainteresowanych Android Automotive, czyli platformą przygotowaną przez Google, która w założeniach być alternatywą dla chociażby BMW iDrive czy Audi MMI.

Nowy system Toyoty konkurencją dla Android Automotive.
(fot. Toyota)

Pod kontrolą Android Automotive działa już nowe Volvo XC40 Recharge, ale system ma pojawić się również w autach koncernu PSA, Ford i General Motors, zatem mówimy o naprawdę dużej grupie samochodów. W każdym aucie otrzymamy pod wieloma względami prawie identyczny system, podobnie jak ma to miejsce obecnie na smartfonach z Androidem.

Toyota planuje przygotować odpowiedź na Android Automotive

Nie otrzymaliśmy wyraźnej deklaracji ze strony japońskich producentów samochodów, ale zapowiedziane wspólne przedsięwzięcie wydaje się być konkurencją dla Android Automotive. Toyota, a także Suzuki, Subaru, Daihatsu i Mazda planują stworzenie zunifikowanego systemu multimediów i łączności nowej generacji.

Trudno na obecnym etapie stwierdzić, czy nowe oprogramowanie będzie prawie identycznie w każdym samochodzie, czy jednak pojawią się większe różnice. Niezależnie od tego, samochody wyżej wymienionych marek z pewnością znacząco zbliżą się do siebie pod względem zainstalowanego systemu.

Zanim jednak zobaczymy zupełnie nowy system infotainment, to Suzuki, Subaru, Daihatsu i Mazda zaimplementują własne aplikacje oraz rozwiązania do platformy komunikacyjnej Toyoty. Powinno to pozwolić na przesyłanie danych pomiędzy samochodami tych marek.

Warto dodać, że japońskie firmy są otwarte na współpracę z partnerami, więc możliwe, że opracowane rozwiązanie pojawi się także w samochodach innych producentów.