(fot. Honda)

Honda HR-V e:HEV – oszczędna hybryda naszpikowana nową technologią

Nowa Honda HR-V e:HEV właśnie została dokładniej przedstawiona podczas europejskiej prezentacji. Jak zaznacza producent, uwagę zwraca minimalistyczna stylistyka, a zaletą ma być układ hybrydowy, który będzie dostępny już w wersji standardowej.

SUV nastawiony na oszczędność

Wśród fanów motoryzacji największą uwagę wzbudzają samochody wyposażone w mocne silniki, zarówno duże jednostki benzynowe, jak i także potężne silniki elektryczne. Owszem, mogą one zachwycać oferowanymi osiągami i przyspieszeniem do „setki”, ale większość osób potrzebuje raczej auta nastawionego na niskie zużycie paliwa. Tym bardziej, że wielu kierowców nie wykorzysta potencjału sportowych modeli, a poruszanie się nimi będzie generować tylko niepotrzebne koszty.

Reklama
Honda HR-V e:HEV
(fot. Honda)

Dla osób, które właśnie poszukują SUV-a, który sprawdzi się w normalnym poruszaniu się po mieście, jak i także na dłuższych wyjazdach, interesującą propozycją może być nowość z Japonii – Honda HR-V e:HEV. Mogliśmy poznać ją już wcześniej, podczas światowej prezentacji, a teraz Japończycy przedstawili swój nowy produkt podczas europejskiej premiery.

Mamy do czynienia z klasyczną hybrydą HEV, w której silnik benzynowy i niewielka jednostka elektryczna współpracą ze sobą, aby przede wszystkim zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnić elastyczność w miejskich warunkach. Akumulatorów nie naładujemy z gniazdka – energia pochodzi przede wszystkim z odzyskiwania podczas jazdy.

Silnik elektryczny pracuje tutaj razem z 1,5-litrową jednostką benzynową i-VTEC. Łączna moc wynosi 131 KM, a maksymalny moment obrotowy 253 Nm osiągany jest przy 4500 obr/min. Nie są to duże wartości, ale powinny okazać się w zupełności wystarczające dla grupy docelowej.

Honda HR-V e:HEV
(fot. Honda)

Honda HR-V e:HEV zapewnia trzy podstawowe tryby, które wybierane są automatycznie przez zastosowane oprogramowanie. Mamy jazdę bezemisyjną, hybrydową, a także opartą wyłącznie na silniku benzynowym. Przykładowo, w mieście samochód będzie korzystał głównie z pierwszym dwóch trybów, a podczas jazdy z wyższymi i stałymi prędkościami zostanie aktywowany trzeci tryb.

Wybierak biegów zapewnia tryb jazdy B, który jak najbardziej powinien kojarzyć się z autami w pełni elektrycznymi. Wówczas odczujemy mocniejsze hamowanie rekurencyjne, co pozwoli odzyskać więcej energii, którą następnie wykorzystamy w trybie elektrycznym i hybrydowym.

Nie zabrakło systemów bezpieczeństwa i Android Auto

Nowa Honda HR-V e:HEV została wyposażona m.in. w system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji z pieszymi i pojazdami. Mają one teraz lepiej działać także w gorszych warunkach, np. w nocy. Dodatkowo, japoński SUV ma wykrywać nie tylko inne samochody, ale również rowery i motocykle.

Honda HR-V e:HEV
(fot. Honda)

Zaletą powinien być również adaptacyjny tempomat. Po jego aktywacji samochód nie tylko utrzymuje wyznaczoną prędkość, ale także dostosowuje się do innych uczestników ruchu. Po wykryciu pojazdu znajdującego się z przodu, Honda HR-V e:HEV automatycznie zwolni, aby zachować bezpieczną odległość.

Na pokładzie mamy jeszcze system monitorowania martwego pola (teraz w standardzie), system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem (przydatne podczas cofania) oraz system kontroli zjazdu ze wzniesienia.

W środku znalazły się dwa wyświetlacze. Pierwszy, 9-calowy LCD jest sercem systemu infotainment i zlokalizowany jest na środku deski rozdzielczej. Można go obsługiwać za pomocą dotyku. Natomiast drugi umieszczono tuż za kierownicą. Ma on 7 cali i jest wykonany w technologii TFT.

Honda HR-V e:HEV
(fot. Honda)

Producent podkreśla, że skupił się na optymalizacji oprogramowania, które w nowym SUV-ie ma działać odczuwalnie sprawniej niż w poprzednich generacjach. Nie zabrakło obsługi Android Auto (tylko przewodowo), a także Apple CarPlay (kabel lub bezprzewodowo). Nowe wersje oprogramowania samochodu będą dostarczona w formie aktualizacji OTA.

Honda HR-V e:HEV zadebiutuje Europie pod koniec 2021 roku. Niestety, nie poznaliśmy jeszcze oficjalnego cennika. Firma zaznacza, że premiera nowego SUV-a ma być jednym z ostatnich kroków w realizacji planu zelektryfikowania europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Warto dodać, że Honda, oprócz hybryd, oferuje już model w pełni elektryczny.