YouTube powalczy z TikTokiem. Ile twórcy będą zarabiać na Shortsach?

Pieniądze

W dobie rosnącej popularności TikToka, inne platformy muszą się mocno postarać, by nadal pozostać atrakcyjne dla twórców, a przede wszystkim dla reklamodawców. Serwis YouTube chce przyciągnąć do siebie obietnicą dzielenia się zyskami z Shortsów oraz nowymi zasadami programu partnerskiego.

Nowe sposoby na zarabianie

YouTube oferuje teraz 10 sposobów uzyskania dochodu na swojej platformie. Program partnerski został jednak rozszerzony. Serwis zapewnia, że dzięki temu ​więcej osób będzie miało możliwość zarabiania. W ciągu ostatnich trzech lat serwis wypłacił twórcom, artystom i firmom medialnym ponad 50 miliardów dolarów.

Od początku 2023 roku, twórcy Shortów, którzy mają co najmniej tysiąc subskrybentów i wykręcą wynik 10 milionów wyświetleń w ciągu 90 dni, będą mogli zacząć na nich zarabiać. Jest to nowa, dodatkowa opcja niezależna od obecnie obowiązujących kryteriów.

Serwis YT pomyślał też o tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w Internecie. Dla początkujących twórców, platforma wprowadzi niższe kryteria, dzięki czemu mają oni zyskać dostęp do możliwości uzyskania przychodów przez superpodziękowanie, superczat i supernaklejki.

(źródło: Google)

YouTube podzieli się przychodami z Shorts

Popularność krótkich filmików żywcem wyciągniętych z TikToka, czyli YT Shorts jest naprawdę spora. Serwis szacuje, że to ponad 30 miliardów wyświetleń dziennie i 1,5 miliarda użytkowników w skali miesiąca. Od początku przyszłego roku serwis zrezygnuje z funduszu Shorts o stałej kwocie na rzecz specjalnego modelu udziału w przychodach,  z którego będą mogli korzystać twórcy.

Youtuberzy tworzący krótkie filmiki będą dostawać od platformy 45% przychodów z reklam, a środki te będą przydzielane na podstawie udziału treści danego twórcy w całkowitej liczbie wyświetleń Shorts. Resztę zatrzyma dla siebie serwis. Udział w przychodach ma pozostać taki sam, bez względu na to, czy filmy korzystają z muzyki (przy której konieczna jest dodatkowa opłata za licencję), czy nie.

Zostanie również wprowadzony mechanizm superpodziękowania, dzięki któremu fani będą mogli dodatkowo podnieść zarobki swojego ulubionego twórcy. Funkcja będzie działać bardzo podobnie jak prezenty na TikToku.

(źródło: YouTube)

Creator Music – kolejna nowość

Serwis chce połączyć interesy branży muzycznej oraz twórców wprowadzając nową funkcję. Ma ona dać łatwy dostęp do katalogu muzyki do wykorzystania w filmach. Z kolei artystom i właścicielom praw autorskich Creator Music ma zapewnić nowe źródło przychodów.

Strona główna YT Creator Music (źródło: YouTube)

Za pomocą nowego rozwiązania twórcy będą mogli w przystępnej cenie kupować licencje na muzykę, co umożliwi im zarabianie na tworzonych treściach. Jeśli twórca nie zdecyduje się jednak na zakup utworu, będzie miał możliwość wykorzystania muzyki i podzielenia się przychodami z właścicielami praw autorskich.

Creator Music zostanie udostępnione w większej liczbie krajów w 2023 roku. Póki co, jest dostępna w wersji beta w USA.

Zrób zakupy na YouTube

Na pewno każdemu z nas zdarzyło się na przykład oglądać recenzje produktu przed jego zakupem. Platforma e-commerce Shopify i YouTube uruchamiają YouTube Shopping. Funkcja umożliwia zakup bezpośrednio w serwisie, na przykład podczas oglądania transmisji na żywo.

Platforma informuje również o wprowadzeniu nowego narzędzia na karcie „Zakupy” w YT Studio, dzięki którym twórcy mogą łatwo zarządzać sposobem oznaczania ich produktów oraz ich pojawianiem się na kanale.

(źródło: YouTube)

Twórcy mogą również w kilku krokach połączyć swoje konto Shopify z kontem z serwisie YT, żeby wyświetlać swoje produkty bezpośrednio na kanale. Integracja obu platform daje również możliwość korzystania z wyświetlania stanów magazynu w czasie rzeczywistym.

Youtuberzy z USA mogą włączyć możliwość płatności bezpośrednio w serwisie, dzięki czemu użytkownicy opłacą zamówienie bez opuszczania YouTube.

Exit mobile version