Segment tabletów stał się naprawdę wymagający, ponieważ sprzedaż w porównywalnych okresach rok do roku systematycznie i powoli spada. Nie zapowiada się także jakakolwiek pozytywna zmiana w tym temacie przez najbliższe miesiące. TrendForce opublikował prognozy rynku, dzięki którym możemy się dowiedzieć, która firma najwięcej straci, a kto prawdopodobnie okaże się czarnym koniem w stawce.
Przez cały 2015 rok do klientów ma trafić łącznie 163 miliony tabletów, co będzie stanowić spadek o 14,9% względem zeszłorocznych rezultatów. Warto wspomnieć, że w drugiej połowie tego roku producenci sprzedadzą 88,4 miliona sztuk takich urządzeń – oczywiście podium niezmiennie należy do Apple, Samsunga i Lenovo. Liderem rynku ma pozostać gigant z Cupertino, chociaż nadal traci udziały w rynku. Jestem ciekaw, jak na ich rezultaty wpłyną premiery iPada Mini 4 oraz Pro.
Druga pozycja ma przypaść Samsungowi. Podobno Koreańczycy mają zanotować niższą sprzedaż niż w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku – nadzieja pozostaje w dobrych wynikach Galaxy Tab A, E i S2, a także nadchodzących modelach z Windowsem 10 czy 18,4-calowym ekranem.
Ostatnia lokata na podium dalej będzie należeć do Lenovo, które kosztem Amerykanów i Koreańczyków, zdoła zwiększyć swój udział w rynku. Na pewno nieocenione okażą się nowe tablety Yoga Tablet. Co ciekawe, tuż za podium uplasowali się Asus, Amazon oraz Microsoft. Szykuje się interesujący pojedynek pomiędzy tymi dwoma, ostatnimi firmami – popularniejsze będą modele Surface czy Kindle Fire?
TrendForce: Prognozy sprzedaży tabletów w drugiej połowie 2015 roku |
||||
Producent |
1H2015 |
2H2015 |
||
Liczba sprzedanych urządzeń (w milionach) |
Udział w rynku |
Liczba sprzedanych urządzeń (w milionach) |
Udział w rynku |
|
Apple |
23,60 |
31,4% |
24,2 |
27,4% |
Samsung Electronics |
16,70 |
22,2% |
16,4 |
18,6% |
Lenovo |
4,42 |
5,9% |
5,7 |
6,5% |
Asustek Computer |
2,43 |
3,2% |
3,4 |
3,9% |
Microsoft |
1,50 |
2,0% |
2,6 |
2,9% |
Amazon |
1,0 |
1,3% |
3,0 |
3,4% |
Inni |
25,4 |
33,9% |
33,1 |
37,3% |
Druga połowa roku będzie istotna, ponieważ wskaże kierunek rozwoju tabletów. Spadki w tym segmencie są spowodowane coraz większą popularnością dużych smartfonów oraz hybryd, więc trudno będzie odwrócić ten negatywny trend rynkowy. Zobaczymy, jaką popularnością będą się cieszyć nowe urządzenia z wielkimi, ponad 10 calowymi wyświetlaczami.