Co z Wami ludzie? Nie kupujecie smartwatchy, nie kupujecie opasek, nie kupujecie słuchawek

Kupiliście w ostatnim czasie smartwatch, opaskę lub/i słuchawki? Jeżeli nie, to nie tylko Wy. Zainteresowanie tego typu urządzeniami jest (nie)zaskakująco małe. Co się dzieje na rynku tych sprzętów, które przecież w ogromnej większości nie są bardzo drogie?

Zaskakująco małe zainteresowanie smartwatchami

Według informacji, podawanych przez Canalys, w 2022 roku cały segment wearables skurczył się o 5% względem poprzedniego roku. W znaczącym stopniu przyczynił się do tego fakt, że w 2022 roku dostarczono aż o 39% mniej podstawowych opasek, bo jednocześnie wolumen dostaw „podstawowych zegarków” wzrósł o 21%, a smartwatchy o 3% (najniższy wzrost rok do roku od 2019 roku). Nie uchroniło to jednak całego segmentu przed regresem względem 2021 roku.

dostawy wearables opasek zegarków smartwatchy w 2018, 2019, 2022, 2021 i 2022 roku Canalys
źródło: Canalys

2022 rok najbardziej dał się we znaki Xiaomi, które w jego trakcie dostarczyło aż o 41% wearables niż w roku poprzednim. Duże spadki zaobserwowano również w przypadku Google (-22% r/r) i Huawei (-21% r/r). Pozostali producenci z TOP 5 poradzili sobie lepiej, aczkolwiek tylko u Apple odnotowano wzrost dostaw o 5%, bo u Samsunga spadek o 4%.

Sam czwarty kwartał nie oszczędził jednak nikogo – wszyscy jak jeden mąż dostarczyli na rynek mniej wearables niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ponownie na największym minusie było Xiaomi (-46%), a na niewiele mniejszym też Huawei (-42%) i Samsung (-35%). „Najlepiej” poradzili sobie Google (-25%) i Apple (-17%). Tutaj, jako ciekawostkę, można dodać, że w czwartym kwartale 2022 roku Google dostarczyło 880 tysięcy sztuk Pixel Watcha.

dostawy wearables w 2021 i 2022 roku Apple Xiaomi Huawei Samsung Google Canalys
źródło: Canalys

Jak zauważa Canalys zainteresowanie podstawowymi opaskami stale spada, zatem nie jest zaskoczeniem, że podobnie było w czwartym kwartale 2022 roku. Tak samo ma być też w 2023 roku, natomiast lepsze perspektywy mają „podstawowe zegarki” i smartwatche – w ich przypadku spodziewany jest wzrost dostaw o (odpowiednio) 6% i 8%. Ogólnie jednak rynek wearables ma urosnąć w 2023 roku o „skromne 2%”.

2022 rok dał się też we znaki producentom słuchawek

Producenci z pewnością chcieliby jak najszybciej zapomnieć końcówkę 2022 roku, ponieważ w czwartym kwartale ubiegłego roku dostarczono aż o 26% mniej słuchawek wszystkich rodzajów niż rok wcześniej (łącznie 112,1 mln) – o 23% mniej prawdziwie bezprzewodowych, o 36% bezprzewodowych dousznych i 25% mniej bezprzewodowych nausznych. Najbardziej dotkliwy jest spadek dostaw TWS-ów, bowiem do tej pory to właśnie one napędzały wzrost całego segmentu.

rynek dostawy słuchawek bezprzewodowych TWS od pierwszego kwartału 2021 roku do czwartego kwartału 2022 roku na poszczególnych rynkach na świecie źródło Canalys
źródło: Canalys

W ciągu całego 2022 roku łącznie dostarczono o 2% mniej słuchawek prawdziwie bezprzewodowych – z TOP 5 największych producentów jedynie marka boAt zwiększyła dostawy, aż o 52% rok do roku. Pozostali producenci, tj. Apple, Samsung, Xiaomi i Skullcandy, mniej niż w 2021 roku (odpowiednio o 1%, 10%, 34% i 15%). W przypadku Apple dodano słuchawki Beats, a Samsunga – Harman.