TikTok-Samsung-Stemdrop
(źródło: pixabay.com)

TikTok znowu podpadł Unii Europejskiej. Jest postępowanie

To oczywiście nie pierwszy raz, kiedy Unia Europejska ma sporo podejrzeń wobec TikToka. Czym tym razem platforma podpadła? UE straszy, że może to skończyć się dla serwisu ogromną karą. Poznajcie szczegóły tej sprawy.

Unia Europejska chce chronić najmłodszych

Unia Europejska przeprowadzi dochodzenie w sprawie TikToka pod kątem potencjalnego naruszenia regulacji dotyczących ochrony nieletnich i zasad przejrzystości reklam. Ta sytuacja może skutkować nałożeniem wysokiej kary na platformę społecznościową, która może wynieść nawet 6% jej globalnych obrotów. Warto przypomnieć, że w 2023 roku dochody TikToka wyniosły ponad 10 mld dolarów. Ewentualną karę można by więc było liczyć w setkach milionów dolarów.

Thierry Breton, europejski komisarz ds. rynku wewnętrznego, stwierdził, że decyzja o przeprowadzeniu dochodzenia wobec TikToka zapadła po dokładnej analizie raportu oceniającego ryzyko związane z aplikacją. Platforma jest zobowiązana do przestrzegania postanowień unijnej ustawy o usługach cyfrowych (DSA), która weszła w życie 17 lutego br.

Ponadto Komisja Europejska stwierdziła, że ​​dochodzenie skoncentruje się na tym, jak zaprojektowany został system algorytmów platformy. Według UE mogą one stymulować uzależnienia behawioralne i powodować tzw. „efekt króliczej nory”, czyli czegoś niezwykle wciągającego i czasochłonnego.

TikTok nie taki zły jak go malują?

Problemy platformy nie ograniczają się jednak jedynie do obszaru Unii Europejskiej. Wiele spraw toczy się także w USA, gdzie pojawiały się m.in. podejrzenia o wykorzystywanie TikToka do szpiegowania obywateli. Senacka Komisja Sądownictwa przesłuchiwała pod koniec stycznia 2024 roku dyrektora generalnego TikTok, Shou Chewa „w związku z kryzysem związanym z wykorzystywaniem seksualnym dzieci w internecie”.

W swoim oświadczeniu Shou Chewa powiedział, że firma jest pionierem funkcji i ustawień mających na celu ochronę nastolatków i utrzymywanie dzieci poniżej 13. roku życia poza platformą. Wylicza on między innymi, że bezpośrednie wysyłanie wiadomości nie jest dostępne dla użytkowników poniżej 16. roku życia, limit czasu korzystania z aplikacji ustawiony jest dla nich domyślnie na 60 minut dziennie, a osoby poniżej 18. roku życia nie mogą prowadzić transmisji na żywo.