Intel, a raczej posiadacze jego procesorów i9 13. i 14. generacji, doświadczają problemów, szczególnie podczas gier. Producent wreszcie znalazł źródło awaryjnych sytuacji i ma zamiar wdrożyć poprawki.
Producent pracuje nad poprawkami
Układy Intel Core i9 13. generacji zostały oficjalnie zaprezentowane we wrześniu 2022 roku. Z kolei 14. generację pokazano na tegorocznych, styczniowych targach CES. Od pewnego czasu okazuje się jednak, że obie serie przynoszą swoim posiadaczom problemy.
Awaryjne komponenty działają w sposób niestabilny, a przy tym pobierają dużą moc oraz nadmiernie generują ciepło. Konsumenci narzekali na urządzenia z wyższych półek, takie jak komputery stacjonarne i laptopy. Producent wreszcie znalazł źródło problemu i ma zamiar naprawić swój błąd.
W oświadczeniu technologicznego giganta znalazły się informacje na temat przeprowadzonej analizy procesorów 13. i 14. generacji. Przedsiębiorstwo zbadało otrzymane ze zwrotów komponenty i ustaliło, iż powodem piętrzących się awarii jest podwyższone napięcie robocze wynikające z algorytmu mikrokodu, które odpowiada za problemy ze stabilnością.
Producent awaryjnych procesorów opracowuje poprawki „wadliwego” mikrokodu, mające usunąć przyczynę podwyższonego poziomu napięcia roboczego. Stworzone poprawki w połowie sierpnia mają trafić w ręce producentów płyt głównych. Firma zobowiązała się do naprawienia zaistniałej sytuacji oraz prosi, aby każdy użytkownik doświadczający podobnych problemów, podjął się kontaktu z pomocą techniczną marki.
Jakich problemów doświadczali właściciele nowych procesorów Intela?
Wiadomości o kłopotach posiadaczy najnowszych układów z serii Core i9 13. i 14. generacji pojawiały się już w lutym 2024 roku, a problemy dotyczyły przede wszystkim gier, takich jak np. The Finals, Fortnite czy Tekken 8.
Jak informowało The Verge, samo Epic Games wydało oświadczenie o wsparciu technicznym, w którym gracze zachęcani byli do zmodyfikowania ustawień BIOS-u (a konkretniej zmianę SVID na Intel Fail Safe). Z kolei Power GPU zaleca zredukowanie limitu współczynnika wydajności rdzeni. Portal zaznacza też, że wspólną cechą tytułów powodujących awarie wydaje się być silnik Unreal Engine.
Występujące problemy nie dotyczyły pojedynczych sytuacji. Różniły się one między sobą w zależności od użytkownika oraz gier, które akurat zdecydował się uruchomić. Część graczy doświadczała błędu „braku pamięci”, a włączenie niektórych tytułów powodowało powrócenie do pulpitu. Zdarzało się również, że komputer zostawał całkowicie zablokowany.