BMW i4 M50
(fot. GRI CARS)

Polacy coraz bardziej lubią auta elektryczne, ale na tle Europy wypadamy słabo

Wcześniej mogliśmy usłyszeć, że samochody elektryczne są coraz częstszym wyborem Polaków. Jak jednak wypadamy na tle pozostałych krajów w Europie? Właśnie poznaliśmy odpowiedź.

Rejestracje samochodów elektrycznych w Europie

Nie brakuje głosów, że przyszłość motoryzacji będzie bezemisyjna. Prawdopodobnie znaczna większość rynku będzie należeć do BEV-ów, tj. bateryjnych elektryków. Pozostałą, zauważalnie mniejszą część tortu, zgarną FCEV-y, czyli też elektryki, ale napędzane z wykorzystaniem wodorowych ogniw paliwowych.

Zanim jednak zrealizują się powyższe założenia, to auta lokalnie bezemisyjne będą dzielić drogi z samochodami spalinowymi. Najpewniej ten etap jeszcze długo potrwa, bowiem modele spalinowe wciąż cieszą się sporym zainteresowaniem, aczkolwiek elektryków przybywa i z każdym rokiem na kupno BEV-a decyduje się coraz więcej kierowców.

Jak wynika z danych ACEA, od początku 2024 roku (okres styczeń-kwiecień) na Starym Kontynencie zarejestrowano 4476369 nowych samochodów osobowych. Trzeba przyznać, że wartość wynosząca blisko 4,5 mln robi spore wrażenie. Mamy do czynienia ze wzrostem o 6,5% rok do roku. Ile jednak z tego stanowiły BEV-y? Otóż 13,3% (593325 sztuk), czyli raczej przeciętny wynik. Skok rejestracji też nie jest duży, bowiem wynosi 6% względem analogicznego okresu w 2023 roku.

Auta elektryczne – jak Polska wypada na tle Europy?

Przed chwilą napisałem, że elektryki bateryjne stanowiły 13,3% wszystkich nowo zarejestrowanych aut osobowych w Europie w 2024 roku. Wynik nie jest wysoki, ale należy zaznaczyć, że w niektórych krajach BEV-y nadal sprzedają się słabo, co zaniża łączny udział aut z tego typu napędem.

Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, powołując się na dane ACEA, Polska znalazła się na 27. miejscu z 31 analizowanych rynków. Udział elektryków wyniósł u nas 3%, co przekłada się na 5455 rejestracji. Gorzej wypadały Włochy, w których elektryków zarejestrowano co prawda więcej, bo 16515 sztuk, ale ich udział w całym rynku wyniósł zaledwie 2,8%. Następnie mamy Słowację (828 sztuk, udział 2,7%) i Czechy (1893 sztuk, udział 2,5%). Zestawienie zamyka Chorwacja (229 sztuk, udział 1%).

samochody auta elektryczne rejestracje Polska vs Europa
(źródło: IBRM Samar)

Samochody elektryczne mogą pochwalić się rosnącym zainteresowaniem w Polsce, ale naprawdę daleko nam do liderów rankingu. Pierwsze miejsce, co raczej nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, zajęła Norwegia – 30124 rejestracji, udział 89,9%. Na drugim miejscu znalazła się Dania (21781 rejestracji, udział 41,7%), a ostatnia pozycja na podium należy do Malty (931 rejestracji, udział 31,4%).