Na zdjęciu babcia i dziadek, przeglądający coś w smartfonie. Seniorzy opiekują się wnukiem.
(źródło: Surprising_Media/Pixabay)

Nie mów, że Twoja babcia jest zacofana

Babcia i dziadek ze smartfonem w dłoni to już codzienność. Oczywiście nadal jest wielu seniorów, których nie da się zachęcić do nowych technologii, ale zdarzają się też ci regularnie surfujący w internecie, publikujący treści czy robiący regularnie zakupy.

Platformy e-commerce są lubiane w Polsce

Zakupy online są szybkie, proste i coraz więcej Polaków robi je regularnie. W styczniu 2025 roku wspominaliśmy, że statystycznie zdecydowana większość z nas dokonuje w internecie świadomych zakupów. Teraz pojawiły się wyniki kolejnej ankiety. Z najnowszych badań wynika, że aż 57% kupujących w sieci stawia na duże platformy, takie jak Allegro, Amazon czy AliExpress. Okazuje się, że również całkiem sporo seniorów wybiera tę formę sprawunków.

Zamawianie produktów z serwisów e-commerce staje się już powoli naszym codziennym nawykiem. Z badań przeprowadzonych przez firmę Censuswide na zlecenie AliExpress wynika, że na przeglądaniu ofert, wyszukiwaniu produktów czy tworzeniu zamówień niektórzy użytkownicy spędzają aż 4 godziny tygodniowo.

W zakupach online nadal prym wiodą młodsze pokolenia. Ankieta pokazała, że w grupie wiekowej 18-24 lata e-commerce wybiera aż 53% zapytanych. Na zakupy w internecie stawia też jednak coraz więcej ludzi w wieku powyżej 55. roku życia. Według badania aż 44% takich osób załatwia swoje sprawunki przez internet.

Zakupy w internecie – jak to wygląda w Polsce?

Z przeprowadzonych badań wynika, że zaledwie 3% zapytanych Polaków nie zrobiło żadnych zakupów online przez ostatnie trzy miesiące. Jednocześnie aż 27% zapytanych przyznało, iż kupiło w tym czasie więcej niż 10 produktów. Zakupy przez internet i stacjonarnie mają już prawie tyle samo zwolenników. Ankieta pokazała, że aż 48% transakcji zakupowych w kraju nad Wisłą realizowana jest w sieci.

A jak przebiegają zakupy w zależności od płci? Okazuje się, że mężczyźni decydują się na droższy zakup pojedynczego produktu. Kobiety zaś uznawane są za nieco bardziej konsekwentne. Ponadto to właśnie one korzystają z wielu kanałów sprzedaży, takich jak aplikacje mobilne, platformy z odzieżą używaną czy zakupy przez media społecznościowe. Według twórców ankiety, ta wielokanałowa strategia „sugeruje większą biegłość cyfrową i bardziej selektywny proces zakupowy”.

Z ankiety wynika również, że wielu Polaków decyduje się na zakupy w Chinach. Na platformie AliExpress zakupów dokonało aż 64% zapytanych o to konsumentów.