UOKiK się nie poddaje i kolejny już raz zarzuca spółce Vectra niedozwolone praktyki. Okazuje się, że przedsiębiorstwo bezprawnie podnosiło ceny miesięcznego abonamentu o kilkuzłotowe kwoty za świadczenie usług dostępu do internetu i telewizji. To jednak nie wszystko – firmie ponownie zarzucono niezgodne z prawem wprowadzanie klauzuli inflacyjnej do wcześniej zawieranych umów. Jakie kary mogą grozić spółce?
Vectra znowu naraziła się UOKiK
Pod koniec stycznia 2024 roku do jednego z polskich urzędów wpłynęło mnóstwo skarg na postępowanie operatora Vectra. Klienci zgłaszali, że w umowach widnieje klauzula inflacyjna, która miałaby uprawniać spółkę do podnoszenia istniejących lub wdrażania nowych opłat dla klientów.
Po zbadaniu sprawy UOKiK uznał, że praktyki te są niedozwolone i nałożył na przedsiębiorstwo karę finansową przekraczającą 68 milionów złotych. Teraz okazuje się, że Vectra naraziła się Prezesowi urzędu kolejnymi występkami.
UOKiK kolejny raz przyjrzy się postępowaniu spółki Vectra
Tym razem spółka w sposób jednostronny zmieniała klientom warunki usług dostępu do internetu oraz telewizji. Zmiana wynikała z klauzuli modyfikacyjnej wpisanej do umów bez podstaw prawnych, przez co firma podwyższała abonament o kilkuzłotowe kwoty – od 4 do 7 złotych miesięcznie za każdą usługę. Praktyki te są niedozwolone, szczególnie że w umowie nie pojawiło się postanowienie pozwalające na podwyższenie opłat. Z uwagi na ten fakt Prezes UOKiK postawił spółce kolejne zarzuty.

To jednak nie wszystko – jak bumerang powróciła sprawa dotycząca jednostronnego wprowadzania do zawartych już umów klauzuli inflacyjnej. Jak zaznaczono w komunikacie, tego typu klauzule w umowach są nieuczciwe i nie są wiążące dla konsumentów.
Jeśli postępowanie UOKiK potwierdzi zarzuty, które naruszają zbiorowy interes konsumentów, spółce Vectra grozi kara do 10% obrotu oraz obowiązek usunięcia trwających skutków naruszenia w postaci zwrotu bezprawnie pobranych opłat.


Prezes urzędu zaznacza, że celem działań UOKiKu jest dostosowanie rynku w sektorze telekomunikacyjnym i w branży finansowej do przepisów. Działania Vectry powodują zaburzenia konkurencji na rynku i są szkodliwe dla tych przedsiębiorstw, które przestrzegają zasad i postępują zgodnie z obowiązującym prawem.
Aktualizacja
Dostaliśmy oficjalne stanowisko firmy Vectra:
Nie zgadzamy się z zarzutami Prezesa UOKiK.
Komunikat UOKiK z 17 marca 2025 r. zawiera szereg nieścisłości, które mogą wprowadzić odbiorcę w błąd, stawiając jednocześnie naszą Spółkę w złym świetle. Wobec tego czujemy się w obowiązku zwrócić na nie uwagę.
Wbrew wrażeniu, jakie można odnieść po lekturze komunikatu, zawarte w nim zarzuty nie dotyczą działań prowadzonych przez nas w ostatnim czasie. Przeciwnie, jest to kolejna odsłona zastrzeżeń, które były przedmiotem postępowania rozpoczętego jeszcze w 2019 roku. Po raz kolejny dotyczą one zmian wprowadzonych w okresie 2019-2020, poszerzonych o lata 2022-2023. Co istotne, w obu przypadkach mowa jest o klientach, posiadających wyłącznie umowy na czas nieokreślony. W praktyce oznaczało to grupę, która mogła swobodnie i bez konsekwencji zrezygnować z naszych usług.
Decyzja UOKiK dotycząca ww. postępowania za lata 2019-2020, doręczona nam w styczniu 2023 r., zakończyła się nałożeniem na naszą spółkę kary. W tej chwili jest jednak przedmiotem procesu sądowego, który ostatecznie rozstrzygnie zasadność działania Urzędu. Mimo, że sprawa nadal jest w toku, dostosowaliśmy nasze działania do oczekiwań UOKiK jeszcze w styczniu 2023 r., kiedy tylko decyzja została nam dostarczona.
W ww. komunikacie UOKiK zarzucił nam także jednostronne wprowadzenie do umów tzw. klauzuli inflacyjnej. Podkreślamy jednak, że kwestionowanych zapisów nie ma w naszych umowach już od kilkunastu miesięcy.
Poza brakiem informacji o tym, że zarzuty są elementem istniejącego postępowania, w komunikacie UOKiK pojawia się także sugestia, że kolejny raz podnieśliśmy opłaty. Jest to niezgodne z prawdą – nie prowadzimy obecnie takich działań.
W ostatnich latach wdrożyliśmy również z własnej inicjatywy szereg zmian, aby warunki umowne, które oferujemy naszym klientom, były jak najbardziej przejrzyste i korzystne.
Nasze obecne umowy są w pełni dostosowane do obowiązującego od jesieni 2024 r. Prawa Komunikacji Elektronicznej, które ponadto potwierdziło prawidłowość kwestionowanej przez Urząd metody wprowadzenia przez nas klauzul modyfikacyjnych.