Huawei MatePad T8 fot. Tomasz Szwast / Tabletowo.pl
Huawei MatePad T8 fot. Tomasz Szwast / Tabletowo.pl

Tablety nie umarły. Pandemia pozwoliła się im odrodzić

Zgadza się, tablety przestały mieć takie znaczenie na rynku elektroniki użytkowej, jak jeszcze miały kilka lat temu. Sytuacja związana z globalną pandemią wirusa SARS-CoV-2 pozwoliła jednak nieco odżyć temu segmentowi. Oczywiście mocno skorzystało na tym Apple i… Lenovo.

Pandemia koronawirusa przysłużyła się tabletom

Jakkolwiek to zabrzmi, rynek tabletów może podziękować koronawirusowi za skuteczne zapędzenie ludzi do domów, gdzie zmuszeni byli kontynuować naukę lub pracę przez urządzenia mobilne. O ile niektóre zadania można swobodnie wykonać przez smartfon, inne wymagają nieco większej przestrzeni roboczej – i tu na scenę ponownie weszły tablety.

Jak wynika z raportu Canalys, w drugim kwartale 2020 roku do sklepów trafiło 37,5 mln tabletów. To ogromny wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – aż o 26%!

Niektórzy producenci wyczuli tę tendencję i obniżyli ceny za swoje produkty, dzięki czemu mogli sprzedać ich znacznie więcej niż zwykle.

FirmaQ2 2020
Sprzedaż (w milionach)
Q2 2020
Globalny udział
Q2 2019
Sprzedaż (w milionach)
Q2 2019
Globalny udział
Wzrost rok do roku
Apple14,24938,0%11,89440,0%19,8%
Samsung7,02418,7%5,04817,0%39,2%
Huawei4,77012,7%3,30011,1%44,5%
Amazon3,1648,4%2,3087,8%37,1%
Lenovo2,8107,5%1,8386,2%52,9%
Others5,52514,7%5,37918,1%2,7%
Total37,542100,0%29,767100,0%26,1%

COVID-19 to prędzej dzieło Tima Cooka niż Billa Gatesa

Skoro sprzedaż tabletów mocno wzrosła, najlepiej zarobiła na nich firma, która i tak do tej pory święciła pod tym względem wielkie sukcesy. Apple w drugim kwartale 2020 roku sprzedało ponad 14,2 mln sztuk iPadów, co jest zauważalnym skokiem względem 11,9 mln w tym samym czasie w ubiegłym roku.

Wśród producentów, którzy „zarobili na koronawirusie” znalazł się też Samsung oraz Lenovo. Ten drugi producent może się pochwalić ogromną różnicą tabletów sprzedaży rok do roku – wzrosła ona aż o 52.9%! Znakomite wyniki odnotowało także Huawei, którego tablety sprzedawały się o 44,5% lepiej niż rok wcześniej.

Ponieważ Canalys dolicza iPady i iPady Pro do kategorii PC (a dokładniej: tabletów PC), zgodnie z wyliczeniami agencji, rynek komputerów wzrósł o 14% w porównaniu z drugim kwartałem 2019 roku. Zarówno ten segment, jak i same tablety jeszcze długo będą wykazywać wzrosty.