Nissan Ariya test
(fot. GRI CARS)

Samochód elektryczny po 200 tys. km. Kondycja akumulatora może zaskoczyć

Czy samochód elektryczny po przejechaniu 200 tys. kilometrów nadaje się tylko na złom? Cóż, prawda jest zupełnie inna. Potwierdzają to najnowsze dane.

To zupełnie normalne, że akumulatory tracą fabryczne zdolności przechowywania energii

Samochód elektryczny, podobnie jak laptop, tablet czy smartfon, wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy. Możemy też spotkać akumulatory w innych technologiach, jak chociażby litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) czy litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe (NMC).

Każdy z tych akumulatorów – zależnie od sposobu użytkowania i innych czynników – ulega wolniejszej lub szybszej utracie początkowych właściwych. Tak samo jak akumulator w laptopie, tablecie czy smartfonie. Dla użytkownika auta elektrycznego jest to odczuwalne głównie podczas dłuższych wyjazdów, gdy zasięg jest mniejszy niż był na początku.

Owszem, możemy wydłużyć żywotność akumulatora. Przykładowo zalecane jest uzupełnianie energii do określonego poziomu, zazwyczaj około 80%. Nie każdy akumulator lubi szybkie ładowarki i niekorzystne warunki zewnętrzne. Warto o tym pamiętać, gdy zamierzamy dłużej jeździć jednym autem elektrycznym lub chcemy je sprzedać za wyższą cenę.

BMW i4 eDrive40 test
(fot. GRI CARS)

Samochód elektryczny po przejechaniu 200 tys. kilometrów

W przypadku samochodów elektrycznych wiele tematów wzbudza kontrowersje. Różne, często skrajne opinie pojawią się chociażby w kwestii akumulatorów. Niektórzy uważają, że dość szybko spada ich fabryczna pojemność, co finalnie prowadzi do zezłomowania BEV-a, bowiem jakakolwiek naprawa jest nieopłacalna.

Przyjrzyjmy się jednak rzeczywistym danym. Bartłomiej Derski na platformie X opublikował post, który dotyczy badania przeprowadzonego przez firmę Arval. Pod uwagę wzięto dane pochodzące z floty 8300 aut elektrycznych, więc mówimy o naprawdę sporej liczbie zmiennych.

Z badania dowiemy się, że:

  • średnia sprawność akumulatorów we wszystkich elektrykach wyniosła 93%,
  • aż 98% przebadanych akumulatorów miało sprawność na poziomie powyżej 80%,
  • po 70 tys. kilometrów średnia sprawność akumulatorów wyniosła 93%,
  • nawet po przejechaniu 200 tys. kilometrów akumulatory mogły pochwalić się sprawnością na poziomie około 90%.

Takie wartości zapowiadają, że przyszłość może okazać się lepsza, niż niektórzy wskazywali, i rynek używanych aut elektrycznych będzie atrakcyjny dla wielu klientów. Tym bardziej, że akumulatory są cały czas usprawnianie i pojawią się zapowiedzi nowych technologii, które mają charakteryzować się dłuższą żywotnością.