Play logo
źródło: Pixabay / Pexels

Play też to będzie robił! Zablokuje smartfon, jeśli ktoś przestanie go spłacać

Nieuczciwi klienci to zmora każdego przedsiębiorstwa. Co prawda istnieją rozwiązania, pozwalające skłonić delikwenta do uregulowania należności za wykonaną/świadczoną usługę, lecz nie zawsze od razu robią to skutecznie. Play zdecydował się na drastyczne posunięcie – zablokuje smartfon, jeśli ktoś nie będzie spłacał rat za niego.

Branie smartfona w abonamencie to powszechna praktyka

Wielu klientów przywykło do podpisywania co (najczęściej) dwa lata kolejnej umowy z operatorem i brania nowego smartfona na raty. Osoby, które się na to decydują, cenią sobie przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania – urządzenie spłacane jest w dogodnych ratach i cała płatność (wraz z opłatą za abonament) jest kierowana na jedno konto.

Niestety, nie wszyscy klienci rzetelnie wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec operatora. Powody są różne – czasami są to po prostu chwilowe problemy finansowe, choć zdarza się też, że ktoś po prostu przecenił swoje możliwości i nie jest w stanie spłacać na czas wysokich rat za smartfon. No i w końcu są także delikwenci, którzy zwyczajnie wyłudzają urządzenie i go nie spłacają (biorą na raty, sprzedają w lombardzie czy gdzieś indziej i nic sobie nie robią z wysyłanych wezwań do zapłaty).

To musiało się tak skończyć – Play zablokuje smartfon, jeśli ktoś go nie będzie spłacał

Kiedy w lutym 2017 roku Plus poinformował, że zamierza blokować urządzenia, jeżeli klient, który je kupił, nie będzie spłacać rat, na operatora wylała się lawina krytyki, bowiem do tamtej pory sprzęt od razu przechodził na własność użytkownika, nawet zanim go całkowicie spłacił.

Niewiele później (w kwietniu 2017 roku) do Plusa dołączył T-Mobile i przez długi czas utarło się, że kupując smartfon czy inne urządzenie „z drugiej ręki”, lepiej unikać tych, które wzięto na raty w Plusie i T-Mobile, bowiem nie wiadomo, czy sprzedający je jest uczciwy i będzie dalej spłacał raty (w przeciwnym przypadku na kupującego czekała przykra niespodzianka).

Pod koniec lipca do Plusa i T-Mobile dołączył Orange, mimo że jeszcze dwa lata wcześniej operator deklarował, że nie ma takiego zamiaru. Nie można jednak go za to krytykować, w końcu to umowa wiązana – klient dostaje od razu sprzęt o czasami niemałej wartości, operator mu ufa, że będzie go spłacać, bowiem on już za niego zapłacił dystrybutorowi, więc ma prawo się chronić przed nieuczciwymi delikwentami.

smartfon smartphone Play logo
fot. rawpixel.com / Pexels

Teraz również Play poinformował, że wprowadza „rozwiązanie na nieuczciwych kupujących”, tj. będzie robił to samo, co jego konkurenci. Jeżeli klient przestanie spłacać raty za smartfon i pomimo wezwań do zapłaty nie ureguluje należności, operator zablokuje IMEI. Odpowiednie zapiski znalazły się w regulaminach nowych ofert, więc nowe zasady weszły już w życie.

Ma to zniechęcić osoby, które od razu zakładają, że nie spełnią swoich zobowiązań wobec Play. Wiadomo, że zabieg ten nie zlikwiduje całkowicie problemu z nieuczciwymi klientami, jednak być może zmniejszy skalę zadłużenia wobec operatora.

Jako że Play był ostatnim „źródłem” smartfonów bez wizji blokady, wiele osób może zmartwić taki obrót spraw, jeśli chciałyby kupić urządzenie „z drugiej ręki”. Operator pracuje nad stroną, na której będzie można sprawdzić (po numerze IMEI) dany sprzęt został wzięty na raty. Podobną przygotował już Plus.

Polecamy również: