(fot. Mercedes)

Nowy Mercedes Actros, czyli ciężarówka skomputeryzowana do granic możliwości

Nowoczesne i skomputeryzowane samochody kojarzą się głównie z osobowymi modelami Tesli, Mercedesa czy Volvo. Jednakże, nowoczesną technologię znajdziemy również w ciężarówkach. Co więcej, nowy Mercedes Actros to dowód, że większe pojazdy nie mają się czego wstydzić i jak najbardziej można stwierdzić, że są skomputeryzowane do granic możliwości.

Ciężarówka Mercedesa zadba o bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu

Nowy produkt Mercedes-Benz Trucks został wyposażony w system Active Drive Assist, który nie tylko podnosi komfort podróży, ale także zwiększa bezpieczeństwo. Ciężarówka może bowiem zostać wyposażona w aktywnego asystenta jazdy, który w określonych warunkach ingeruje w układ kierowniczy, hamulec i gaz, co pozwala na utrzymanie się na wybranym pasie i zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu.

Należy pamiętać, że ciężarówka Mercedesa, podobnie jak chociażby najnowsze limuzyny BMW czy Audi, wciąż nie jest pojazdem w pełni autonomicznym. Owszem, posiada rozbudowany zestaw czujników i kamer, ale nad decyzjami podjętymi przez komputer wciąż musi czuwać człowiek i to wciąż on ponosi odpowiedzialność.

(fot. Mercedes)

Na pokładzie znalazł się także system hamowania awaryjnego, który w założeniach ma ochronić przed kolizją. Jeśli komputer stwierdzi, że istnieje ryzyko uderzenia w innego uczestnika ruchu lub przeszkodę, to podejmie działania mające na celu uniknięcie tego zdarzenia. Pierwszy etap to zwolnienie, co powinien od razu odczuć kierowca. Jeśli jednak człowiek nie zareaguje, to ciężarówka aktywuje hamowanie awaryjne, używając całej dostępnej siły.

Kamery zamiast klasycznych lusterek

Wirtualne lusterka zostały ostatnio spopularyzowane w internecie przez elektrycznego SUV-a Audi e-tron, który oferuje je w opcji, także na polskim rynku. Zbliżone rozwiązanie trafiło do Mercedesa Actros, który zamiast zewnętrznych lusterek może być wyposażony w system kamer MirrorCam. Jak twierdzi sam producent, poprawiają one widoczność i aerodynamikę.

(fot. Mercedes)

Obraz z kamer przekazywany jest do dwóch sporych ekranów umieszczonych w kabinie na słupkach A. Na obraz nakładane są wirtualne linie, które mają pomóc podczas manewrowania. Ponadto, kamery i czujniki mają zwiększyć widoczność i pozwolić na szybsze dostrzeżenie pieszych, rowerzystów i samochodów. Lepsza widoczność ma być zapewniania również podczas manewru zmiany pasa ruchu.

Nowoczesne oprogramowanie i Android Auto

Mercedes Actros został wyposażony w nowy system infotainment, który jak najbardziej może konkurować chociażby ze świetnym oprogramowaniem BMW iDrive. Składa się on z dwóch dużych wyświetlaczy. Jeden z nich, umieszczony tuż za kierownicą, zastępuje zestaw klasycznych wskaźników. Dużą zaletą jest możliwość personalizacji wyświetlanych danych.

(fot. Mercedes)

Nie zabrakło obsługi Android Auto i Apple CarPlay. Kierowca może więc korzystać z wbudowanego systemu nawigacji, jak i także z Map Apple czy popularnych Map Google, które będą wyświetlane bezpośrednio na głównym ekranie systemu infotainment.

źródło: materiały prasowe