Niemiecka sieć handlowa chce ułatwić klientom codzienne zakupy. W ramach pilotażu Lidl wyposaża kasy samoobsługowe w specjalne kamery. Nie po to jednak, żeby sprawdzić, czy oszukujesz.
Teraz Twoje zakupy w Lidlu będą jeszcze łatwiejsze
Lidl rozpoczął nowy pilotaż w wybranych sklepach w Polsce. Sieć handlowa testuje unowocześniony system kas wyposażonych w kamery. Jak zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz – dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR Lidl Polska – kamery nie służą do rejestrowania ani identyfikowania klientów. Celem testu jest wyłącznie ocena funkcjonalności systemu wspierającego klientów podczas zakupów. Ponadto obrazy z kamer nie są w żaden sposób gromadzone czy przetwarzane wraz z danymi osobowymi.
Zadaniem testowanego rozwiązania jest przyspieszenie obsługi kas samoobsługowych, a także wsparcie klientów podczas codziennych zakupów. Kamery zainstalowane w ramach pilotażu mają za zadanie rozpoznawanie produktów, jakie zostały położone przez klienta na wadze kasy. System podpowiada osobie kasującej produkty, co to za produkt.
Póki co pilotaż wystartował łącznie w trzech Lidlach w Polsce.
Nowoczesne technologie nie tylko w kasach Lidla
Lidl popularny jest w całej Europie, a nowe technologie w kasach samoobsługowych testowane są już m.in. w Niemczech. Podobny system do obecnie testowanego w Polsce znalazł już zastosowanie w ponad 500 niemieckich sklepach. Jak jednak zaznacza portal Wiadomości Handlowe, na tym sieć nie ma zamiaru poprzestać. Od 2024 roku przedsiębiorstwo złożyło już oferty na ponad 10 tysięcy kas samoobsługowych.
Z kolei w Wielkiej Brytanii rozpoczęto pilotaż jeszcze bardziej zaawansowanego systemu – opartego na sztucznej inteligencji. Kamery nie tylko na bieżąco śledzą, czy dany produkt na pewno został zeskanowany, ale też przedstawiają incydenty jako zdjęcia lub filmy na ekranie kasy. Podobne rozwiązania znajdują już zastosowanie w Polsce.
Nie tylko w Lidlu kasy samoobsługowe są coraz „sprytniejsze”. Biedronka w zeszłym roku wdrożyła unowocześnione kasy. Podobnie jak niemiecka sieć, tak i ta portugalska również korzysta z kamer i systemu opartego na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest m.in. podpowiadanie rodzaju towaru położonego na kasie. AI sugeruje dany produkt np. po kolorze. Kamery są jednak nie tylko po to – system automatycznie wzywa kasjerów, jeśli wykryje podejrzane zachowanie u klienta.