BMW i4 M50
(fot. GRI CARS)

Jak Polacy kupują nowe samochody? Poznaliśmy ciekawe dane

Google opublikowało raport, z którego dowiemy się „Jak Polacy kupują nowe samochody”. Nie będzie chyba zaskoczeniem, gdy już teraz dodam, że sporą rolę odgrywa tutaj internet.

Jak Polacy kupują nowe samochody?

Kiedyś dużą popularnością cieszyły się giełdy samochodowe, na których mogliśmy obejrzeć i kupić wymarzony samochód. Przyznam, że sam będąc dzieckiem często jeździłem na giełdy i niewykluczone, że między innymi za sprawą tych wycieczek stałem się fanem motoryzacji. Teraz wiele osób szuka samochodów na różnych portalach z ogłoszeniami, aby dopiero później obejrzeć auta, które wydają się warte uwagi.

Okazuje się, że w przypadku nowych samochodów również poszukiwania często zaczynają się właśnie w internecie. Z raportu Google Gearshift 2023 dowiemy się, że aż 83% konsumentów pierwszy kontakt z zakupionym samochodem miało w internecie. Nic więc dziwnego, że firmy motoryzacyjne często oferują rozbudowane strony internetowe, na których przedstawiane są samochody i informacje ważne dla użytkowników.

Dowiedzieliśmy się, że dla wielu klientów duże znaczenie ma strona dealera – tak stwierdziło 30% respondentów. Dla 27% osób ważna okazała się też strona producenta. Z kolei 22% wskazało, że kluczowy jest również salon. Rekomendacje sprzedawcy lub przedstawiciela firmy okazały się ważne dla 20% oraz rodziny i przyjaciół dla 18% pytanych osób.

Zanim jednak Polacy zdecydują się na zakup samochodu, to szukają o nim ważnych informacji. Aż 94% kupujących wybiera mieszaną metodę zdobywania wiedzy, czyli korzysta zarówno ze źródeł dostępnych offline, jak i online. Dopiero później, po podjęciu wstępnej decyzji, odbywa się jazda próbna. Wyraźnie widać, że pod uwagę brane są opinie innych użytkowników czy dziennikarzy.

Toyota C-HR PHEV
fot. Mateusz Budzeń | Tabletowo.pl

Informacji w internecie szukamy zazwyczaj za pomocą wyszukiwarki (88%) oraz filmów online (82%). Google, co jak najbardziej zrozumiałe, dodaje, że dla 46% osób ważne są filmy umieszczone na YouTube. Użytkownicy cenią sobie treści wideo przedstawiające jak najbardziej realne wrażenie z jazdy (38%) oraz wyniki testów samochodów (36%). Z kolei 60% kupujących czerpie wiedzę bezpośrednio ze strony producenta.

Co jest ważne podczas wyboru samochodu?

Dla Polaków, podczas wyboru konkretnego samochodu, ważny jest jego wygląd (30%) i niezawodność (30%). Duże znaczenie mają też doświadczenia związane z marką (26%) oraz bezpieczeństwo (25%). Może to tłumaczyć wysoką popularność Toyoty na naszym rynku, która często kojarzona jest z wysoką niezawodnością. Jeśli chodzi o marki premium, to często wybierane jest Volvo XC60, czyli SUV od firmy znanej z wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Co w sytuacji, gdy występują problemy z dostępnością wcześniej wybranego samochodu? 19% klientów zdecydowało się na zmianę decyzji i zakup innego modelu. Warto dodać, że problemy z dostępnością są dość powszechne – aż 67% miało w ostatnim czasie trudności z zakupem wybranego auta.

Jak już wspomniałem, coraz częściej szukamy informacji w internecie, a samochód po raz pierwszy widzimy online. Nadal jednak kluczowy jest też aspekt offline, czyli zobaczenie auta na żywo i odbycie nim jazdy próbnej. W przyszłości może się to zmienić. Otóż obecnie tylko 5% Polek i Polaków decyduje się na zakup samochodu online, ale 40% osób ma nadzieję na łatwiejsze i powszechniejsze zakupy online w przyszłości. Wśród osób, które kupiły właśnie swój pierwszy samochód w życiu, aż 66% rozważa, że następnym razem wybierze zakup w formie tylko online.

W związku z tym, że internet będzie odgrywał coraz większą rolę, to Google chce skorzystać z tej okazji. W końcu omawiany raport nie powstał bez powodu. Firma z Mountain View wspominała o własnych technologiach, które mogą pomóc zarówno firmom motoryzacyjnym, jak i klientom – np. rozwiązania Google Cloud, spersonalizowany samochodowy asystent działający w chmurze, konwersacyjny konfigurator pojazdu czy usługa Immersive Stream for X4. Oczywiście, zgodnie z obecnymi trendami w branży, w procesie zakupu ważna ma być też sztuczna inteligencja.