iPhone jako kluczyk do BMW. Kod iOS 14 zdradza kolejne szczegóły

iPhone jako kluczyk do BMW. Kod iOS 14 zdradza kolejne szczegóły

Apple pracuje nad nową funkcją, która pozwoli zostawić fizyczny kluczyk samochodowy w domu. Do otwierania i uruchamiania auta posłuży iPhone i Apple Watch.

„CarKey” w iPhonie

Na początku lutego dowiedzieliśmy się, że zespół Tima Cooka rozwija funkcję cyfrowego kluczyka. Zmiany odkryte w kodzie iOS 13.4 zapowiadały, że nowość wykorzysta moduł NFC do komunikacji z samochodem. Kluczyk będzie można przechowywać lokalnie na iPhonie i Apple Watchu w aplikacji Wallet.

Ważną kwestią ma być bezpieczeństwo całego rozwiązania. W związku z tym, podobnie jak przy płatnościach Apple Pay, do autoryzacji posłuży biometria – Face ID na nowszych iPhone’ach i Touch ID w przypadku starszych modeli. Pojawić ma się jednak opcja wyłączenia wymogu pobierania wzorców z palca lub twarzy użytkownika.

Co więcej, cyfrowy kluczyk będzie można udostępnić w wiadomości. W założeniach ma to umożliwić na wygodniejsze dzielenie się samochodem.

BMW pierwszym producentem wspierającym „CarKey”?

Jak informuje serwis 9to5Mac, powołując się na dowody znalezione w kodzie iOS 14, Apple współpracuje już z BMW w celu wdrożenia funkcji „CarKey”. Niewykluczone więc, że to właśnie właściciele bawarskich samochodów jako pierwsi zyskają dostęp do cyfrowego kluczyka.

To jak najbardziej prawdopodobny scenariusz – stosunki Apple i BMW wydają się być naprawdę dobre. Warto zauważyć, że obie firmy już wcześniej współpracowały nad iPod Out, czyli protoplastą dzisiejszego CarPlay. Co więcej, BMW od dawna zapewnia obsługę CarPlay, a także tworzy aplikacje na iPhone’a i Apple Watcha, które oferują zdalny dostęp do samochodu.

Cyfrowy kluczyk 3.0

BMW i Apple należą do konsorcjum Car Connectivity Consortium, które skupia wiele dużych firm ze świata motoryzacji i nowych technologii. Wśród ważniejszych członków znajdują się: Audi, General Motors, Hyundai, LG, Panasonic, Samsung czy Volkswagen.

Jednym z zadań CCC jest standaryzacja funkcji cyfrowego kluczyka, aby współpracował z wieloma modelami samochodów i różnymi podłączonymi urządzeniami. Specyfikacja w wersji 2.0 dotyczy komunikacji smartfona z autem za pomocą modułu NFC, czyli rozwiązania opartego na wytycznych, które Apple ma zastosować w „CarKey”.

Ciekawiej robi się w przypadku wersji 3.0. Ma ona pozwolić na otworzenie samochodu i uruchomienie silnika bez konieczności wyciągania smartfona z kieszeni. Czym więc zostanie zastąpiony NFC? Bluetooth Low Energy (BLE) w połączeniu z UBW (Ultra WideBand), czyli technologią ultraszerokopasmowej komunikacji dostępnej w zeszłorocznych iPhone’ach.

To kiedy fizyczny kluczyk zostawimy w domu?

Niestety, nie została podana żadna oficjalna data. Obecnie opieramy się wyłącznie na zmianach odkrytych w kodzie systemu. Możliwe, że cyfrowy kluczyk znajdzie się wśród głównych nowości iOS 14, który w wydaniu stabilnym ma zadebiutować jesienią tego roku.

Oczywiście, aby móc korzystać z opcji cyfrowego kluczyka, nie wystarczy sam iPhone i Apple Watch. Trzeba jeszcze posiadać samochód, który wspiera komunikację z użyciem NFC.

Polecamy również:

BMW X4 M Competition – skomputeryzowany i bardzo szybki SUV (test)

źródło: 9to5Mac