Gmail spam
źródło: Google Blog

Gmail ma sposób na e-mailowy spam i oszustwa. Bronią AI

W tegorocznym okresie przedświątecznym użytkownicy poczty Gmail zgłosili o 35% mniej prób oszustw niż rok wcześniej. Firma Google twierdzi, że jest to między innymi efekt wprowadzenia zaawansowanego modelu sztucznej inteligencji do wykrywania potencjalnie niebezpiecznych wiadomości.

Sztuczna inteligencja (skutecznie) blokuje spam w poczcie Gmail

Od końcówki 2023 roku firma Google stopniowo wprowadza rozwiązania, których celem jest wzmacnianie ochrony przed phishingiem i innymi formami cyberoszustw. Tuż przed tegorocznym Black Friday amerykański gigant wdrożył dodatkowy model wykorzystujący sztuczną inteligencję do błyskawicznej identyfikacji i oznaczania wiadomości, co do których istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że stanowią próbę wyłudzenia – czy to danych, czy też pieniędzy.

Model ten sprawdzać ma się także teraz – w okresie przedświątecznym. Pomimo wzrostu ruchu e-mailowego w tym czasie, liczba zgłoszeń spamu i niebezpiecznych wiadomości przez użytkowników poczty Gmail nie uległa podobnemu zwiększeniu (a na marginesie dodam, że usługa ma już ponad 2,5 miliarda użytkowników).

Gmail spam
źródło: Google Blog

Trzy najczęstsze typy oszustw przed Świętami – jak podaje firma Google – to oszustwa fakturowe (próbujące nakłonić użytkownika albo do pobrania zainfekowanego załącznika, albo wpłacenia pieniędzy na podane konto), oszustwa z udziałem celebrytów (których nadawcy podszywają się pod znane osoby) oraz oszustwa wymuszeniowe (opierające się na groźbach i zastraszeniach typu „jeśli nie wpłacisz pieniędzy na to konto, opublikujemy Twoje intymne zdjęcia w sieci”).

Złote zasady bezpiecznego korzystania z poczty e-mail

Choć firma Google stara się przy pomocy sztucznej inteligencji ograniczyć docieranie takich wiadomości do naszych skrzynek pocztowych, to nie jest w stanie wyeliminować ich w 100%.

Dlatego proponuje też pamiętanie o czterech „złotych zasadach”:

  1. Zwolnij. Oszustwa często bazują na elemencie pośpiechu: „to pilne!”, „zrób to natychmiast!”, „ostatni moment!” itp. Rzadko kiedy autentyczne podmioty używają takich terminów. Nie daj się więc w to wciągnąć i poświęć trochę czasu na przeanalizowanie sprawy.
  2. Badaj. Gdy pojawia się wiadomość z prośbą o logowanie, podanie danych, przekazanie pieniędzy itp., przeanalizuj ją dwa albo i trzy razy. Czy to, co jest napisane, na pewno ma sens? Czy wszystko się spina? Czy adres e-mail nadawcy jest możliwy do zweryfikowania?
  3. Nie wysyłaj. Żadna firma, organizacja ani agencja nie będzie prosić Cię o podanie danych osobowych w wiadomości e-mail czy bezpośrednie przekazanie pieniędzy. Nigdy tego nie rób.
  4. Zgłaszaj. Jeśli na Twoją skrzynkę trafi podejrzana wiadomość, ignoruj zawarte w niej polecenia, ale nie ignoruj samego zdarzenia. Zamiast tego oznacz taki mail jako spam, co pozwoli Ci uporządkować skrzynkę, ale też pomóc innym użytkownikom.
Redaktor