Polski rynek samochodowy powiększy się o samochody elektryczne chińskiego koncernu. Jaki pierwszy model marki GAC wjedzie na polskie ulice i ile będzie kosztował?
Chińskie elektryki rosną w siłę
W raporcie z czerwca 2024 roku ujawniono, że Polacy coraz częściej decydują się na pojazdy z Chin, a ich udział osiągnął poziom 1,3%. Pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy, brzmi, że jest to bardzo mało, jednak nie ilość, a rosnący trend jest tutaj istotny. W Polsce w czerwcu 2024 roku zarejestrowano łącznie 1169 pojazdów samej marki MG, co pozwoliło jej wyprzedzić np. Opla (1143), Nissana (945), Citroena (709) czy Peugeota (698).
Dodatkowo, w naszym kraju coraz bardziej popularne stają się samochody elektryczne, a to otwiera drzwi chińskim markom jeszcze szerzej – szczególnie że pojazdy te w niektórych testach pokonują nawet Teslę. Z „okazji” postanowił skorzystać Leapmotor, czyli chiński producent elektryków, który ma zamiar mocniej wejść na polski rynek już w 2025 roku.
Teraz kolejny producent elektryków chce podbić nasz rynek. GAC (Guangzhou Automobile Corporation) to chiński koncern motoryzacyjny, stworzony w 1997 roku, który zajmuje się produkcją samochodów. W ciągu 2024 roku marka ta sprzedała ponad 2 miliony samochodów na rodzimym rynku, a około 120 tysięcy zaoferowała za granicą. Jak zaznacza otomoto.pl – ambicje GAC sięgają sprzedaży 5 milionów aut rocznie, a pomocne ma być w tym podbicie nowych lokalizacji, w tym rynku europejskiego.
GAC chce podbić europejski rynek elektryków
W pierwszej kolejności GAC chce podbić rynek polski i portugalski, a następnie niemiecki. Pierwszym modelem, jaki trafi na ulice w Polsce, ma być zeprezentowany w zeszłym roku Aion V – elektryczny SUV klasy średniej.
Pojazd ma być oferowany w trzech wersjach akumulatora – 62, 75 lub 90 kWh z zasięgiem kolejno 520, 650 lub 750 km. Moc silnika trakcyjnego wynosi od 204 do 224 KM. Wewnątrz GAC Aion V został wyposażony w dwuramienną kierownicę, a także 14,6-calowy ekran oraz cyfrowe zegary.

Choć wydawać by się mogło, że cła będą powodem wysokiej ceny tych pojazdów, GAC twierdzi, iż będą one przystępne. Według niemieckiego portalu elektroautomobil, elektryczny SUV Aion V w najniższej wersji ma kosztować około 30 tysięcy euro (równowartość około 127 tysięcy złotych). Możliwe, że chiński koncern z czasem wprowadzi do Europy także modele Aion UT, Aion Y i Hyptec HT.