chińska flaga chiny
fot. Hao Liang | Pexels

Chiński gigant chce przejąć znaną w Polsce sieć elektromarketów

Znana w Polsce (i nie tylko) sieć marketów z elektroniką może zmienić właściciela. Jej przejęciem jest zainteresowany chiński gigant e-commerce. Wiemy, ile Chińczycy są skorzy zapłacić.

Chiński gigant e-handlowy chce przejąć europejską sieć elektromarketów

Jak donosi niemiecki Bild donosi, firma Ceconomy potwierdziła, że prowadzi „zaawansowane negocjacje” z chińskim gigantem e-commerce JD.com na temat możliwego przejęcia. O ile nazwa przedsiębiorstwa z siedzibą w Dusseldorfie może mieszkańcom Polski niewiele mówić albo nawet wcale, to posiadane przez nią sieci marketów z elektroniką są znane w kraju nad Wisłą.

Ceconomy jest bowiem właścicielem sieci Media Markt i Saturn. W przeszłości obie funkcjonowały równolegle na polskim rynku, jednak w 2018 roku ta ostatnia została wycofana z Polski, a w 2025 roku również z Niemiec. Pierwszy sklep Media Markt w Polsce otworzono w 1998 roku w Czeladzi. Dziś w całym kraju funkcjonuje ponad 80 marketów pod tym szyldem.

Media Markt
fot. Media Markt

Obie marki mogą jednak zmienić właściciela. Ceconomy otrzymało bowiem od JD.com ofertę zapłaty 4,60 euro za każdą zwykłą akcję. Aktualnie kurs przedsiębiorstwa wynosi około 4,20 euro za akcję. Strony nie doszły jednak jeszcze do porozumienia, a proces sprzedaży może być dość skomplikowany.

JD.com przejmie Media Markt i Saturn, o ile zgodzą się na to udziałowcy

Największym udziałowcem Ceconomy jest rodzina Kellerhals, która jest założycielem sieci Media Markt i Saturn. Posiada ona blisko 30% udziałów za pośrednictwem swojego wehikułu finansowego Convergenta.

Właścicielami akcji Ceconomy są również firmy Haniel, Meridian, Beisheim i Freenet. Z kolei około 36,3% akcji znajduje się w wolnym obrocie.

Jak podaje Bild, przejęcie sieci Media Markt i Saturn zapewni chińskiemu gigantowi e-commerce dostęp do sieci około 1000 sklepów w całej Europie, w których obecnie pracuje około 50 tysięcy osób.

Na tę chwilę trudno prognozować, czy w przypadku przejęcia chiński gigant zachowa na europejskim rynku obie marki, czy postanowi na ich fundamentach wprowadzić do Europy swoją markę JD.com.