Bolt Drive
Bolt Drive (źródło: Bolt)

Bolt w tarapatach? Stracił licencję pośrednika w przewozie osób. Co to oznacza dla klientów?

To jedna z najbardziej znanych firm świadczących usługi przewozu osób w kraju nad Wisłą. Nieoczekiwanie okazało się, że straciła licencję pośrednika w przewozie osób. Czy to oznacza zawieszenie działalności w Polsce? Czy klienci nie będą mogli już jeździć samochodami ze znaczkiem Bolt?

Bolt stracił licencję pośrednika w przewozie osób

Dziennik Gazeta Prawna informuje, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego cofnął licencję jednej z firm, świadczących usługi pośrednictwa przy przewozie osób. I choć GITD nie podaje jej nazwy, to DGP zdołał potwierdzić, że chodzi o Bolta. GITD zdecydował się na taki krok po trwającym od jesieni 2022 roku postępowaniu administracyjnym. Obecnie sprawa jest ponownie rozpatrywana w drugiej instancji, ponieważ firma złożyła odwołanie. Rzeczniczka GITD, Monika Niżniak, poinformowała, że powinno ono zostać rozpatrzone w ciągu kilkunastu dni.

Bolt Drive
(źródło: Bolt)

Główny Inspektorat Transportu Drogowego uważa, że pośrednik zlecał wykonywanie przewozów firmom i przedsiębiorcom, którzy nie posiadali stosownych licencji. DGP przytacza jednak więcej powodów cofnięcia licencji, które wymienił Tadeusz Stasiów, prezes Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP. Jednym z nich ma być zatrudnianie kierowców na lewo, na przykład na jedną szesnastą etatu, podczas gdy faktycznie jeżdżą oni niemal przez całą dobę. Kolejnym zaś niezgłaszanie pracowników do żadnego urzędu.

Czy na ten czas Bolt musi zawiesić działalność i przejazdy nie będą możliwe? Nie, ponieważ cały czas może świadczyć usługę pośrednictwa przy przewozie osób przez założoną latem 2022 roku spółkę Bolt Ride. Jak zauważa Dziennik Gazeta Prawna, utworzono ją po nagłośnieniu przypadków molestowania pasażerek przez kierowców, usługę przewozu których można zamówić przez aplikację. Tutaj warto jednak zauważyć, że Bolt, podobnie jak Uber, wprowadził wieloetapowy proces weryfikacji, który ma zapewnić większy poziom bezpieczeństwa klientom.

Będą zmiany w przepisach

Warto przypomnieć, że Janusz Cieszyński, Sekretarz stanu i pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa, na początku marca 2023 roku zapowiedział zmiany w przepisach, mające poprawić bezpieczeństwo osób, które korzystają z przejazdów, zamawianych poprzez aplikację na urządzenia mobilne.

Zmiany polegają na tym, że każdy, kto będzie chciał zostać kierowcą takiej taksówki będzie musiał osobiście pojawić się w siedzibie przewoźnika, pokazać aktualne dokumenty czyli prawo jazdy, zaświadczenie o niekaralności. Były sytuacje, gdzie osoby, które później popełniały przestępstwa, nie były tymi, za które się podawali. Janusz Cieszyński w rozmowie z Polsat News

Aktualizacja:

Otrzymaliśmy komentarz polskiego oddziału Bolta – zamieszczamy go w całości poniżej.

Bolt działa w Polsce bez zmian, w oparciu o ważną licencję pośrednika w przewozie osób taksówką i spełnia wszystkie wynikające z tego zobowiązania – jako firma Bolt, stosujemy się do przepisów polskiego prawa dotyczących przewozu osób, podatków, a także tych narzuconych przez lokalną administrację. Jesteśmy transparentni w relacjach z instytucjami publicznymi zarówno na szczeblu centralnym, jak i lokalnym, proaktywnie konsultując nasze procedury i środki bezpieczeństwa. W odpowiedzi na zapytania formalne zawsze dostarczamy niezbędne dokumenty i odpowiadamy na pytania. Bolt wymaga i weryfikuje, aby wszystkie podmioty z którymi współpracuje  posiadały ważną licencję na przewóz osób taksówką.
Jesteśmy aktualnie jedyną firmą, która wprowadziła poważne zmiany operacyjne, mające na celu realne podniesienie bezpieczeństwa w przejazdach. Obecnie tylko Bolt wymaga od wszystkich kierowców obowiązkowej weryfikacji licznych dokumentów. Kierowcy świadczący usługi za pośrednictwem aplikacji Bolt, muszą obowiązkowo przedstawić do weryfikacji: dowód tożsamości, prawo jazdy, zaświadczenie o niekaralności, potwierdzenie przejścia badań medycznych i psychologicznych, wydawany przez urząd miasta identyfikatora kierowcy taxi (w miastach, gdzie obowiązuje) oraz zdjęcie kierowcy. Dokumenty kierowców są weryfikowane przez ekspertów z naszego zespołu w warszawskim biurze lub osobiście w Punkcie Obsługi Kierowców w Warszawie, gdzie tygodniowo weryfikuje się średnio 300 kierowców. Planowanych jest otwarcie kolejnych 27 takich punktów w całej Polsce.
Kluczowe dla bezpieczeństwa w przejazdach zmiany operacyjne przełożyły się na zmiany korporacyjne, w tym także utworzenie nowej spółki. W ten sposób partnerzy, którzy spełnili nowe, obowiązkowe warunki weryfikacji kierowców, od stycznia br. mogli rozpocząć współpracę z nową spółką. W efekcie ponad 8000 partnerskich kierowców, z dniem 1 stycznia utraciło dostęp do konta Bolt. Od tego czasu, ok. 30% z nich dostarczyło brakujące dokumenty, co pozwoliło na ponowne umożliwienie im współpracy z platformą Bolt. Pozostali kierowcy, którzy nie przedstawili obowiązkowych dokumentów, pozostają trwale zablokowani i nie mogą wykonywać przejazdów z naszą aplikacją. Już widać pierwsze, realne efekty tych działań: od 1 stycznia, w porównaniu do pierwszego kwartału 2022, liczba zgłoszeń odnoszących się do napaści i napastowania na tle seksualnym na tysiąc wykonanych przejazdów spadła o ok. 70%. Oprócz weryfikacji dokumentów, Bolt prowadzi również weryfikację tożsamości kierowców w czasie rzeczywistym, za pomocą sztucznej inteligencji. Podczas logowania się do platformy, kierowcy są wyrywkowo proszeni o zrobienie sobie zdjęcia selfie i przesłania go do weryfikacji.