Sztuczna inteligencja to technologia lubiana wśród polskich użytkowników. Korzystają z niej coraz częściej – nie tylko w pracy, ale także w codziennym życiu. Jednocześnie oczekują wprowadzenia rygorystycznych norm co do jej zastosowania. Jakie jeszcze spostrzeżenia ujawniły najnowsze statystyki?
AI zadomowiło się w Polsce
Temat sztucznej inteligencji i narzędzi o nią opartych wraca niczym bumerang. Zarówno mniejsi, jak i więksi twórcy oprogramowania udostępniają coraz więcej funkcji AI w swoich programach i aplikacjach. Wygląda na to, że mieszkańcy Polski lubią je sprawdzać – nie tylko podczas pracy, lecz również w życiu prywatnym. Sztuczna inteligencja wspomaga w poszerzaniu wiedzy, a także w organizacji codziennych obowiązków.
Już od początku lutego 2025 roku w Polsce obowiązują pierwsze przepisy europejskiego AI Act. Mimo to wielu użytkowników narzędzi sztucznej inteligencji zastanawia się, czy poziom ochrony danych i wdrażane regulacje są wystarczające dla ich bezpieczeństwa. Okazuje się, że prawie połowa z nas chce, aby korzystanie z AI było lepiej unormowane.
W czym pomaga nam sztuczna inteligencja i czego się obawiamy?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie grupy Future Mind, już 7% Polaków korzysta z narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję w życiu prywatnym co najmniej raz dziennie, a 17% minimum raz w tygodniu. Respondenci przyznają, że AI w przyszłości może:
- wspomóc w poszerzaniu wiedzy i umiejętności (44%);
- pełnić funkcję asystenta (30%);
- pełnić funkcję współpracownika (14%);
- pełnić rolę terapeuty (12%).
Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji wśród Polaków jest zmienne dla różnych przedziałów wiekowych – co raczej nie dziwi. Osoby w wieku od 20 do 34 lat sięgają po technologię AI najczęściej – aż 55% respondentów z tego przedziału wiekowego przyznaje, że z niej korzysta. W nieco starszej grupie (34-49 lat) odsetek ten wynosi około 45%, a dla osób od 50-65 lat sięga 37%.

Choć wielu Polaków decyduje się na wykorzystanie generatywnych narzędzi AI, wielu martwi się o negatywne skutki – zarówno w kwestii bezpieczeństwa danych, jak i dbałości o relacje międzyludzkie. Użytkownicy wskazują, że obawiają się:
- ryzyka naruszenia prywatności (44%);
- szerzenia dezinformacji i manipulacji (43%);
- tworzenia nowoczesnej, groźnej broni (37%);
- dehumanizacji relacji międzyludzkich (35%);
- inwigilacji za pośrednictwem algorytmów (34%);
- obniżenia zdolności krytycznego myślenia (25%).

Generatywne narzędzia sztucznej inteligencji zadomowiły się w Polsce. Jednak wygląda na to, że do tej technologii nadal podchodzimy z dystansem i oczekujemy, iż w przyszłości zostaną wdrożone odpowiednie regulacje i nieco bardziej rygorystyczne normy prawne.