Prezes UOKiK podjął decyzję w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Revolut Bank UAB i mPay. Okazuje się, że spółki nie przekazywały treści umów i zmian na trwałym nośniku, przez co użytkownikom należy się zwrot i rekompensata.
UOKiK zadecydował w sprawie mPay i Revoluta
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zadecydował w sprawie usług świadczonych przez Revolut i mPay. Okazuje się, że obaj nieprawidłowo przekazywali informacje na temat zmian w warunkach umów dotyczących usług płatniczych. W ich dokumentach nie znalazła się również klauzula na temat możliwości wprowadzania modyfikacji.
Spółka mPay za pośrednictwem wiadomości mailowej przekazywała informacje na temat zmian w umowie o usługach płatniczych. Klient w e-mailu nie otrzymywał dokumentu w załączniku, a jedynie link przenoszący go do strony, z której należało samodzielnie pobrać umowę w formacie PDF.

UOKiK zauważył, że mPay nie przekazywał też w odpowiedni sposób listy informacyjnej (zgodnie z art. 27 ustawy o usługach płatniczych) – również w tym przypadku była ona dostępna tylko na stronie internetowej, która pod względem prawnym nie jest trwałym nośnikiem i nie daje pewności, że wersja pliku jest taka sama.
Podobna sytuacja została też odnotowana w praktykach Revolut Bank UAB. Tak, jak mPay, przesyłał mailem odnośniki do strony internetowej. Jest to niezgodne z obowiązującymi regulacjami – konieczne jest udostępnienie umowy jako pliku w mailu, w wersji papierowej lub na nośniku pamięci (karcie bądź pendrive).

Zwrot i rekompensata dla użytkowników mPay i Revoluta
Po zbadaniu spraw UOKiK podjął decyzję i zobowiązał mPay oraz Revolut Bank UAB do automatycznego zwrotu nadpłaconych przez konsumentów kwot, wynikających z wprowadzenia podwyżek lub nowego rodzaju opłat.
Ze zwrotu będą mogli skorzystać klienci obu spółek, a także już nieaktywni użytkownicy aplikacji mPay. Dodatkowo, w ramach rekompensaty, konsumenci będą mogli skorzystać z czasowych udogodnień. W przypadku klientów mPay możliwe będzie bezpłatne korzystanie z miesięcznego planu subskrypcyjnego „Gold”, zaś korzystający z Revolut Bank UAB otrzymają możliwość bezpłatnego podwyższenia obecnie użytkowanego planu. W niektórych przypadkach Revolut zasili też konto kwotą odpowiadającą miesięcznej opłacie abonamentowej oraz udzieli cashbacku za zakupy.