pieniądze kasa mamona hajs money złotówki PLN
fot. Pixabay

Vectra ukarana przez UOKiK. Musi oddać pieniądze klientom

Vectra będzie musiała wypłacić rekompensaty swoim klientom. Tak firmie nakazał Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To wszystko za sprawą usługi dodatkowej, uruchamianej bez wyraźnej zgody abonentów. Zobacz, czy możesz spodziewać się zwrotu pieniędzy.

Za co UOKiK ukarał firmę?

Vectra świadczy usługi telewizji, internetu oraz telefonii stacjonarnej i komórkowej. Wątpliwości Urzędu wzbudziła jedna z usług oferowanych przez firmę. Chodzi o oprogramowanie antywirusowe „Bezpieczny internet”. Problemem jest fakt, że była ona wymogiem uzyskania korzystnych warunków umowy i nie było możliwości zrezygnowania z niej przed zawarciem umowy.

W ramach danej oferty usługa była oferowana bez opłat jedynie przez początkowe dwa lub cztery miesiące. Po tym okresie, jeśli abonent sam nie zrezygnował z „Bezpiecznego Internetu”, rachunek wzrastał o 6,90 złotych miesięcznie.

Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji. Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Urząd podkreśla, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, aktywacja usług dodatkowo płatnych wymaga jasnej zgody abonenta. Właśnie dlatego UOKiK ukarał firmę, która musi oddać pieniądze swoim klientom.

Vectra musi oddać pieniądze klientom

Według decyzji wydanej przez UOKiK Vectra musi pozytywnie rozpatrzyć odrzucone wcześniej reklamacje abonentów i zwrócić pobrane za usługę opłaty. Będą to maksymalnie 24 płatności, czyli 165,60 złotych. Dodatkowo wszyscy abonenci, którym automatycznie została włączona usługa „Bezpieczny Internet” i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury, otrzymają zwrot w wysokości 34,50 złotych.

Warto podkreślić, że zobowiązanie dotyczy zarówno byłych, jak i obecnych klientów firmy. Vectra ma poinformować abonentów, których dotyczy rekompensata, w indywidualnej korespondencji. 11 maja 2020 roku Vectra zakończyła oferowanie promocji, w których aktywacja „Bezpiecznego Internetu” była obligatoryjnym warunkiem do skorzystania z nich. W nowych promocjach już nie ma tego wymogu. Operator teraz w każdym przypadku indywidualnie pyta klientów o zgodę na włączenie usługi.

Decyzja UOKiK aktualnie jest nieprawomocna.