Subaru STI E-RA
(fot. Electrek)

Subaru pokazało potężny samochód elektryczny, ale z małym akumulatorem

Auta elektryczne coraz mocniej rozpychają się w świecie motoryzacji. Niewykluczone więc, że w przyszłości będziemy oglądać przede wszystkim wyścigi elektryków, takich jak chociażby Subaru STI E-RA.

Ogromna moc, ale skromny akumulator

Subaru w kwestii elektromobilności wciąż pozostaje w tyle za Volkswagenem czy Mercedesem. Nie oznacza to jednak, że Japończycy odpuścili sobie ten kierunek rozwoju. Byłoby to naprawdę głupim posunięciem, a patrząc na nadchodzące zmiany, mogłoby oznaczać nawet koniec firmy.

Wcześniej mogliśmy już usłyszeć, że producent nie tylko zamierza mocniej wejść w świat elektromobilności, ale planuje nawet całkowicie zrezygnować z silników spalinowych w ciągu 15 lat. Możemy więc oczekiwać, że portfolio Subaru poszerzy się o nowe auta z napędem hybrydowym, a także w pełni elektrycznym.

Japończycy podczas Tokyo Auto Salon zaprezentowali dwa koncepcyjne samochody elektryczne. Pierwszym z nich jest Subaru STI E-RA, w którym znalazły się cztery silniki elektryczne Yamaha. Moc, wynosząca 1073 koni mechanicznych, przenoszona jest na wszystkie cztery koła. Koncept charakteryzuje się również dużą siłą docisku, a także wysoką przyczepnością i stabilnością podczas prowadzenia.

Subaru STI E-RA
(fot. Electrek)

Najpewniej w celu zachowania jak najniższej masy, producent zastosował akumulator o pojemności 60 kWh. Nie zapowiada to zbyt dużego zasięgu, ale miejmy nadzieję, że wystarczy na krótkie przejazdy po torach.

Obecnie mamy do czynienia z konceptem, ale Subaru ma nadzieję, że już w przyszłym roku STI E-RA wykręci naprawdę dobry czas na torze Nürburgring. Firma celuje w 6 minut i 40 sekund, czyli wolniej od elektrycznego Volkswagena ID.R – 6:05, ale szybciej od topowej Tesli Model S Plaid – 7:35.

Solterra w bardziej sportowym wydaniu

W listopadzie zeszłego roku zaprezentowany został Subaru Solterra, czyli pierwszy w pełni elektryczny SUV japońskiej marki. Dowiedzieliśmy się wówczas, że będzie on oferowany w wersji z napędem na przód lub na wszystkie cztery koła, ma zapewniać 150 lub 160 kW mocy, a maksymalny zasięg wyniesie do 530 km na jednym ładowaniu.

Subaru Solterra
(fot. Engadget)

Natomiast podczas Tokyo Auto Salon firma pochwaliła się koncepcyjnym modelem Solterra STI. Uwagę zwracają dodatkowe spoilery, sugerujące bardziej sportowe przeznaczenie. Niestety, nie poznaliśmy żadnych szczegółów, jak chociażby oferowana moc. Cóż, pozostaje czekać na kolejne oficjalne informacje od producenta.