Samsung Galaxy Tab A7 2020 tablet
Samsung Galaxy Tab A7 2020 (źródło: Samsung)

Koniec hossy – sprzedaż tabletów poleci na łeb na szyję. Znowu

Rok 2020 był wyjątkowo udany dla tabletów. Ich sprzedaż ponownie poszybowała w górę, na co ogromny wpływ miała globalna pandemia COVID-19. Prognozy na obecny rok nie są jednak optymistyczne – pojawiają się już pierwsze głosy, że sprzedaż tabletów mocno spadnie w pierwszym kwartale 2021 roku.

Sprzedaż tabletów w Q4 2020

W czwartym kwartale 2020 roku w ujęciu globalnym dostarczono na rynek 51,56 mln tabletów, co jest najlepszym wynikiem od 13 (słownie: trzynastu!) kwartałów, czyli ponad trzech lat. Jednocześnie oznacza to też wzrost o 17,6% względem trzeciego kwartału 2020 roku i o 19,3% rok do roku. Niestety dla tych urządzeń, ta hossa długo się jednak nie utrzyma.

Według Digitimes Research, sprzedaż tabletów w czwartym kwartale 2020 roku wzrosła z uwagi na sezonowe czynniki oraz stale duże zapotrzebowanie na urządzenia do zdalnej pracy i nauki. Analitycy są zdania, że w zwiększeniu dostaw pomogło również wprowadzenie na rynek przystępnego cenowo iPada 8. generacji (w Polsce kosztuje od 1599 złotych).

Sprzedaż tabletów mocno spadnie w pierwszym kwartale 2021 roku

Nie dla wszystkich czwarty kwartał 2020 roku był jednak udany – Huawei odnotował ogromny spadek dostaw, ponieważ brakowało mu procesorów do produkcji. Co więcej, według Digitimes Research cała branża już w pierwszym kwartale 2021 roku może doświadczyć spadku sprzedaży tabletów.

Analitycy spodziewają się, w okresie od stycznia do marca 2021 roku w ujęciu globalnym na rynek może zostać dostarczonych nawet 31% mniej tabletów niż w czwartym kwartale 2020 roku! Ma się tego przyczynić fakt, że czas ten zwykle jest dość słaby pod względem sprzedaży, a dodatkowo segment ten również z pewnością doświadczy braków procesorów, które – jak zapowiedział sam Qualcomm – mogą potrwać nawet przez całą pierwszą połowę 2021 roku. Aktualnie czas realizacji nowych zamówień na układy to około 20 tygodni.

W pierwszym kwartale 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie sprzedaż tabletów z ekranami o przekątnej 11 cali więcej
Samsung Galaxy Tab S7+ (fot. Andrzej Libiszewski)

Jednocześnie badacze z Digitimes Research spodziewają się, że jeszcze bardziej wzrośnie sprzedaż tabletów z ekranami o przekątnej 11 cali więcej – w pierwszym kwartale 2021 roku mają one stanowić już 15% wszystkich, dostarczonych w tym okresie na rynek (vs 10% w Q4 2020).