Sprzedaż komputerów w 2019 roku. Producenci mają powody do świętowania

Komputery osobiste nie wybierają się na emeryturę. Co więcej, 2019 rok okazał się naprawdę dobry dla producentów.

Podobno komputery miały zniknąć

Po kilku latach spadków sprzedaży komputerów i rosnących możliwościach urządzeń z Androidem i iOS, niektórzy zaczęli zapowiadać erę post-PC. Wszyscy mieliśmy się przesiąść na smartfony i tablety, porzucając laptopy, a tym bardziej spore skrzynki stojące przy biurkach. Cóż, tak się jeszcze nie stało i coś czuję, że nie szybko to nastąpi lub nawet w ogóle nie doświadczymy takiej rewolucji.

Jeśli już mówić o post-PC, to raczej w kontekście zmiany podejścia do komputera. Dziś wiele zadań wykonujemy na smartfonach, służą one do oglądania filmów, słuchania muzyki, komunikacji ze znajomymi, prostej obróbki zdjęć, czytania artykułów czy grania w coraz bardziej rozbudowane tytuły. Wiele osób po prostu rzadziej sięga po komputer, ale nadal w wybranych scenariuszach okazuje się on niezbędnym narzędziem.

Wspomniane spadki nie były spowodowane tym, że nagle wiele osób postanowiło wyrzucić komputer ze swojego domu i przesiąść się tylko na smartfon. Jednym z głównych czynników była chociażby wysoka wydajność. Dziś nawet kilkuletni komputer nadal działa wystarczająco szybko, aby zapewnić komfortowe przeglądanie internetu, oglądanie filmów, pracę z pakietem biurowym czy nawet uruchamianie maszyn wirtualnych i innych bardziej rozbudowanych programów.

Skoro stary sprzęt wystarcza, to po co go zmieniać? Właśnie z takiego założenia wychodzi spore grono osób. Tym bardziej, że rynek rozwija się powoli, a kolejne generacje urządzeń nie wprowadzają odczuwalnych zmian. Ponadto, dziś komputer nie jest sprzętem równie seksownym jak smartfon, więc nowe laptopy nie są aż tak pożądane jak najnowsze smartfony.

Miały zniknąć, a 2019 rok to wzrosty sprzedaży

Mimo iż 2018 był już siódmym rokiem z rzędu, w którym branża odnotowała ogólnie spadki, to wybrane kwartały zakończyły się na plusie. Zapowiadało to, że rynek komputerów osobistych najgorszy okres ma już za sobą i sprzedaż powinna się ustabilizować. Potwierdzeniem tego założenia jest miniony, 2019 rok – każdy kwartał to wzrost zainteresowania.

(fot. IDC)

Nie, sprzedaż raczej nie wróci do poziomów sprzed lat, ale producenci i tak mają powody do zadowolenia. Według danych opublikowanych przez IDC, łączna sprzedaż wzrosła o 4,8% rok do roku. Niektórzy wskazują, że spora zasługa tutaj zakończonego wsparcia dla Windowsa 7 – dla części klientów przejście na Windowsa 10 będzie wiązać się z kupnem nowego urządzenia.

Największą popularnością w 2019 roku cieszyły się komputery Lenovo, które zgarnęły 24,3% rynku. Na drugim miejscu znalazła się firma HP z udziałami na poziomie 23,6%. Podium zamyka natomiast Dell – 17,5%. Każdy z tych producentów może pochwalić się wynikiem lepszym niż w 2018 roku. Czwarta pozycja należy do Apple, które musi pogodzić się ze spadkiem sprzedaży – rezultat gorszy o 2,2%.

(fot. Gartner)

Firma analityczna Gartner również informuje, że 2019 rok zakończył się wzrostem sprzedaży. Chociaż dane nie są aż tak optymistyczne, jak w przypadku IDC – łączny wynik dla całego rynku jest lepszy tylko o 0,6% niż w 2018 roku. Lista największych producentów przedstawia się podobnie – Lenovo (24,1%), HP (22,2%) i Dell (16,8%). Natomiast Apple z nieznacznym spadkiem na poziomie 0,9%.

źródło: IDC, Gartner