Netflix

Serwisy VoD tracą miliardy dolarów przez udostępnianie haseł

Udostępniasz znajomym hasło do Netflixa lub innej platformy? Najnowsze dane wskazują, że firmy przez takie praktyki tracą miliardy dolarów.

Jeden abonament = kilku użytkowników

Wiele serwisów VoD w ramach jednej subskrypcji pozwala na korzystanie z kilku oddzielnych kont. Wszystkie są podpinane pod jedną opłatę, ale umożliwiają dostęp do spersonalizowanych profili użytkownika. To wygodne rozwiązanie, gdy chociażby z Netflixa korzysta kilku domowników. Co więcej, dostawcy często oferują plany rodzinne, pozwalające zaoszczędzić pieniądze. Często jednak w regulaminie pojawia się punkt, który wyraźnie mówi o współdzieleniu konta jedynie w ramach jednego gospodarstwa domowego.

Netflix ma w aplikacji opcję łatwego usunięcia filmu z sekcji „Oglądaj dalej”

Skoro jednak wielu dostawców nie egzekwuje wspomnianego zapisu, to użytkownicy usług streamingowych naginają postawione wytyczne. Do jednego konta w ramach planu rodzinnego podłączeni są znajomi, którzy mieszkają w większej odległości lub po prostu, dane logowania do konkretnego konta są współdzielone.

Dzielenie się hasłem to spore straty

Według danych opublikowanych przez firmę badawczą Parks Associates, serwisy VoD w 2019 roku straciły 9,1 mld dolarów na piractwie i współdzieleniu haseł. Analitycy przewidują, że ta wartość wzrośnie do 12,5 mld dolarów w 2024 roku.

Owszem, podane sumy są naprawdę duże. Warto jednak zwrócić uwagę, że wielu dostawców po cichu akceptuje udostępnianie danych logowania. Dzięki temu, zyskują większą bazę odbiorców, którzy w przyszłości mogą zdecydować się na przejście na własne, niewspółdzielone konto. Celem jest oczywiście przyzwyczajenie użytkownika do usługi i dostępnych treści.

Tydzień z Apple TV+. Muszę przyznać, że jestem rozczarowany

Jean-Marc Racine, dyrektor ds. produktu w firmie Synamedia, która zajmuje się udostępnianiem narzędzi do dostarczania treści wideo, zauważa, że polityka serwisów VoD może ulec zmianie. Po okresie wyraźnych wzrostów liczby użytkowników, dostawcy treści mogą zacząć szukać nowych źródeł dochodów. W miarę dojrzewania, firmy mogą bowiem rozpocząć walkę z udostępnianiem kont.

Użytkownicy wybiorą piractwo?

Z drugiej strony, zbyt rygorystyczne podejście do zakazania praktyk współdzielenia hasła może przynieść rezltat odmienny od oczekiwanego. Obecnie na rynku rośnie liczba serwisów VoD oferujących indywidualne treści, a opłacenie wszystkich to najczęściej spory wydatek. Dla wielu osób, szczególnie młodych, dzielenie się kontem jest więc jedyną metodą na w miarę legalny dostęp do ulubionego serialu czy programu.

Niewykluczone, że zablokowanie opcji bardziej swobodnego dostępu do usługi, sprawi, że część osób wybierze piractwo. Wówczas serwisy VoD mogą odnotować straty większe niż dane przedstawione przez Parks Associates.

Rozwiązaniem, które może usatysfakcjonować obie strony, może być przygotowanie specjalnych pakietów i rabatów dla znajomych korzystających z tego samego konta. Przykładowo kilka złotych więcej, ale w zamian – swobodne dzielenie się jednym kontem. W końcu, jak już wspomniałem, pozwoli to na przyzwyczajenie użytkowników do danej usługi. Dostawcy treści zyskają więc bazę potencjalnych klientów, którzy w przyszłości mogą zdecydować się przejść na prywatne konto i dalsze opłacanie abonamentu.

Polecamy również:

Netflix może wkrótce zacząć ograniczać udostępnianie haseł do kont w serwisie

źródło: Hollywood Reporter