telewizor TV telewizja
fot. mohamed_hassan / Pixabay

Rynek VoD w Polsce. Netflix ma w nim największy udział

Z serwisów VoD w Polsce korzysta 2,7 miliona Polaków. Najwięcej z Netfliksa, ale lubimy też Cyfrowy Polsat i HBO GO.

Zgodnie z raportem firmy PMR, na który powołują się Wirtualne Media, rynek płatnej telewizji i wideo na życzenie w Polsce rośnie. Do końca roku jego wartość ma wzrosnąć o 3,1% do 7,17 mld złotych. Aktualnie jest to 6,95 mld zł.

Sporą część tego tortu zgarnia segment VoD – 12%, jednak i wartość samej płatnej telewizji (bez uwzględnienia serwisów VoD) wcale nie jest mała: wyniosła 6,1 mld zł, czyli o 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Sondaż przeprowadzony na zlecenie PMR na początku tego roku wskazuje, że najchętniej za telewizję płacą mieszkańcy dużych miast oraz tych liczących od 21 do 49 tysięcy.

Polacy wydali na płatne VoD 854 mln zł

To sporo, a liczby te wciąż rosną. Co ciekawe, sporą część powyższej kwoty stanowią umowy podpisane za pomocą kanału operatorskiego, czyli zawierane razem z tymi na usługi telekomunikacyjne. W ten sposób sprzedawany jest dostęp do HBO GO, Netfliksa czy Player.pl.

PMR szacuje, że zainteresowanie platformami VoD w Polsce, a co za tym idzie przychody firm świadczących usługi subskrypcji, będą w najbliższych latach wciąż wzrastać. Na razie w naszym kraju nie ma poważnych oznak przesycenia rynku, choć pewnym sygnałem ostrzegawczym było niedawne opuszczenie go przez Showmax.

Zgodnie z badaniem, najbardziej popularnym serwisem VoD w naszym kraju jest Netflix. Z tej platformy korzystał co czwarty ankietowany (25,6%). Cyfrowy Polsat GO był opłacany przez 19,1% osób, zaś HBO GO – przez 18,2%. Poza podium uplasowały się UPC, ipla i Player.

Nie jest znana dokładna liczba subskrybentów tych platform. Jedynie CDA Premium podało liczbę opłacających usługę, w liczbie 186 tysięcy. Z kolei liczba pobrań aplikacji CDA wzrosła niedawno do 2 milionów.

Rusza nowy serwis VoD w Polsce. TVN24 GO skupia się na wiadomościach i publicystyce

źródło: wirtualnemedia.pl