Powstaje specjalny smartfon dla TikToka. Od aplikacji społecznościowej do sprzedaży sprzętu?

Bytedance, właściciel TikToka, ma za sobą kilka bardzo pracowitych miesięcy. Aplikacja jest jednym z najczęściej pobieranych programów mobilnych na naszej planecie, a firma ma w zanadrzu jeszcze kilka innych szalonych pomysłów. Między innymi chce wyprodukować własnego smartfona.

Bytedance z siedzibą w Pekinie ma naprawdę ambitne plany. Lista aplikacji, które chce uruchomić w przyszłości, wciąż się wydłuża. Aktualnie właściciel TikToka zamierza wprowadzić na rynek program Lark, który ma być konkurencją dla Slacka, pracuje nad komunikatorem Feiliao oraz przymierza się do wystartowania z własną usługą strumieniowania muzyki. Firma wydaje się jednak robić śmiały krok w stronę produkowania własnego sprzętu.

Reklama

Nie byłaby to pierwsza firma zaczynająca od działalności typowo software’owej, a rozwijająca się w stronę hardware. Taką drogę obrali przecież Microsoft i Google, przy czym są to dwa amerykańskie molochy technologiczne, a Bytedance dopiero niedawno wystrzeliło w górę, jeśli chodzi o rozpoznawalność. Po kilku latach szaleńczego wzrostu nie zamierza się jednak zatrzymywać, a wypróbowanie gruntu na polu urządzeń rynku konsumenckiego może być kolejnym trafionym krokiem.

Google Pixel 3a

Poprzedników takiej filozofii działania na Dalekim Wschodzie też nie brakuje. Baidu, Alibaba i Tencent – określani wspólnie jako BAT, ze względu na ich dominację w chińskim świecie technologii – również pracowali nad własnymi nakładkami na Androida, które ułatwiałyby korzystanie z funkcji wyszukiwarki, serwisu aukcyjnego czy WeChata. Giganci ci chętnie inwestują w sprzęt – Alibaba wpompowała w 2016 roku 590 milionów dolarów w Meizu, a Tencent niedawno podjął współpracę z Razerem.

Bytedance też zmierza w tym kierunku, współpracując ze Smartisanem. Chce stworzyć smartfon, na którym już od wyjęcia z pudełka byłyby zainstalowane aplikacje firmy oraz jej partnerów. Nie powinno to być trudne. Trudniejsze będzie utrzymanie zainteresowania na taki dziwny smartfon, bo chiński rynek powoli się nasyca, a klientów odbierają sobie na przemian głównie Huawei, Vivo, Oppo, Xiaomi i Apple. Jeśli właściciele TikToka na poważnie myślą o mobilnym rynku w sensie sprzętowym, to wiedzą też, że nie mogą liczyć na wielki sukces. Ale może nie o to chodzi, a tylko o zwrócenie na siebie większej uwagi? Jeśli taki jest cel, to jest szansa, że Bytedance się uda.

Kim są polscy użytkownicy TikTok – platformy społecznościowej goniącej w statystykach Facebooka i Instagrama?

źródło: TechCrunch