Kim są polscy użytkownicy TikTok – platformy społecznościowej goniącej w statystykach Facebooka i Instagrama?

TikTok stał się przebojem na międzynarodową skalę. Sukces tej aplikacji przypomina gwałtowny wzrost popularności Snapchata jeszcze kilka lat temu. Ma ogromną bazę ponad 500 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Więcej osób korzysta więc z TikToka niż z Twittera czy Snapchata.

Mimo tak kolosalnej przewagi w liczbie aktywnych użytkowników, o TikToku dowiadujemy się nieproporcjonalnie mało w porównaniu do starszych i większych serwisów społecznościowych. Przyczyną takiej sytuacji jest między innymi kompletnie inna grupa wiekowa, do której dociera aplikacja.

Najczęściej instalowane aplikacje 2018 roku (fot. SensorTower)

GetHero opublikowało pierwszy raport dotyczący TikToka w Polsce. Kto używa tej aplikacji?

W badaniu wzięło udział 3811 osób korzystających z TikToka. Dwie trzecie z nich ma od 13 do 15 lat. Następną najliczniejszą grupą wiekową są osoby poniżej 13 roku życia – 18%. Nastolatki w przedziale wiekowym 16-18 lat stanowią 15% społeczności, zaś starsi użytkownicy to tylko 2%. Co ciekawe, najbardziej zainteresowane apką wydają się być dziewczyny – stanowiły aż 95% badanej grupy.

Dla ludzi w tym wieku, nawet Snapchat jest platformą archaiczną. TikTok zaś pozwala zachować pewną miarę anonimowości, a jednocześnie daje możliwość tworzenia kreatywnych filmów. Wygląda więc jak Vine pokolenia „Z”, dla którego dostęp do internetu jest jedną z podstawowych potrzeb życiowych.

TikTok w Polsce ma w Polsce dość ugruntowaną pozycję – ponad 80% młodych korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Oznacza to, że zainteresowali się nią jeszcze wtedy, gdy nosiła nazwę musical.ly. Zdecydowana większość z nich, jednocześnie tworzy treści.

Podczas gdy na YouTubie wrzucanie filmów wydaje się być pracochłonne (w końcu trzeba zadbać o mnóstwo rzeczy związanych z jakością nagrania), to tiktokerzy zdają się nie przejmować takimi detalami. Dzięki takiemu podejściu, TikTok ma bardzo silny potencjał wiralowy.

„Większość kampanii prowadzonych na TikTok wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi.”
– Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero

Polscy użytkownicy średnio obserwują 150 profili. Stwarza to spore możliwości dla działań marketingowych. Mało która aplikacja ma tak konkretną i zaangażowaną społeczność jak TikTok.

W ciągu ostatniego roku bardzo szybko na rynku social mediów niespodziewanie wyrósł nowy, silny gracz. Teraz z TikTokiem naprawdę trzeba się liczyć.

Pełny raport znajdziecie na tej stronie.

źródło: materiały GetHero