30 lat temu wysłano pierwszego SMS-a. Nadal korzystacie z tej technologii?

Gdyby nie jeden z programistów Sema Group, z pewnością nie obchodzilibyśmy dziś święta jednego z najważniejszych wynalazków w historii komunikacji. SMS-ie, wszystkiego najlepszego!

Historia krótkich wiadomości

Nie planuję zanudzać was tutaj początkami konceptu wysyłania krótkich wiadomości pomiędzy „stacjami mobilnymi”, który swoje korzenie ma w latach 80. ubiegłego wieku. Za dużo jest w niej skrótowców, treści dokumentów, dyskusji pomiędzy inżynierami oprogramowania i tym podobnych.

Zamiast tego wspomnę o pewnej dacie z przeszłości. To właśnie 3 grudnia 1992 roku, równo trzydzieści lat temu, programista Neil Papworth, pracujący dla Sema Group, wysłał za pośrednictwem sieci GSM Vodafone w Wielkiej Brytanii pierwszego SMS-a. Jego odbiorcą był Richard Jarvis, pracujący dla tego operatora sieciowego. Na telefonie Orbitel 901, z którego korzystał Jarvis, wyświetlił się tego dnia napis „Merry Christmas” („Wesołych Świąt”).

Rok później w Szwecji, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii powstały pierwsze centra SMS. Ich głównym zadaniem było przesyłanie powiadomień dotyczących wiadomości głosowych pozostawionych w skrzynce. Finlandia miała co do tej technologii trochę inne plany. W 1993 Radiolinija, fiński operator sieciowy, zaoferował swoim klientom możliwość wysyłania krótkich wiadomości pomiędzy sobą.

Nokia była w tym czasie jedynym producentem telefonów, który umożliwiał wysyłanie SMS-ów przez właścicieli. Według Mattiego Makkonena, jednego z inżynierów Nokii, model 2010 – wydany na rynek w styczniu 1994 roku – był pierwszym smartfonem, na którym pisało się SMS-y z łatwością.

Zdjęcie Nokii 2010 autorstwa Mustaraamattu opublikowane na licencji CC SA 3.0

SMS w pigułce

Gdybyśmy spróbowali streścić historię SMS-ów w 18 wiadomościach, zgodnie z limitem 170 znaków (pomijając skracanie długości treści do 150 znaków przez polskie „ogonki”), wyglądałoby to mniej więcej tak:

Od czasu premiery iPhone’a w 2007 r. i powstania pierwszych mediów społecznościowych zaprojektowanych pod smartfony, rola SMS-a w naturalny sposób się zmieniła. Nowe platformy są bardziej interaktywne i bardziej przyjazne pod kątem interfejsu W biznesie wciąż docenianą cechą komunikacji SMS jest bezpośrednie dotarcie, fakt, że wiadomość nie znika w spamie i dociera do każdego niezależnie od wieku i urządzenia. Im bardziej życie będzie się cyfryzować, tym bardziej będzie potrzebne nam narzędzie, które jest jednocześnie masowe, osobiste i przede wszystkim działa Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI

Jeżeli od dawna nie wysyłaliście nikomu SMS-a, może warto przypomnieć sobie, jak to kiedyś było? Możliwe, że wysłanie partnerowi lub rodzicom prostej i życzliwej wiadomości niczym treść pierwszego SMS-a w historii wywoła uśmiech na ich twarzy.

Możecie też wysłać popularną na początku XXI wieku wiadomość z łańcuszkiem. W końcu w czyjeś urodziny można pozwolić sobie na trochę zabawy.

Exit mobile version