Prawie każdy młody Polak korzysta ze sztucznej inteligencji – tak wynika ze wspólnego badania Talent Days i firmy Microsoft. W jakim celu? I czy w pracy jesteśmy do niej nastawieni równie entuzjastycznie, co w czasie wolnym?
Jako młody w badaniu uznawany jest Polak między 18. a 35. rokiem życia. Prawie każdy oznacza zaś konkretnie, że 97% reprezentantów tej grupy wykorzystuje narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji. Co więcej, 2 na 5 robi to codziennie, nierzadko więcej niż raz każdego dnia.
Zdecydowanie najczęstszym zastosowaniem dla AI jest generowanie treści (64%), a TOP 3 uzupełniają jeszcze analiza danych (40%) oraz komunikacja (33%).
Młodzi Polacy są entuzjastycznie nastawieni do AI w pracy. Brakuje im jednak wiedzy
Opisywane badanie miało jednak na celu przede wszystkim poznanie podejścia młodych Polaków do wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy. I tutaj – jak się okazuje – entuzjazm również jest duży, ale całość rozbija się o rzeczywistość.
Aż 60% respondentów liczy na to, że w pracy będzie mieć dostęp do narzędzi AI. Ponad 54% twierdzi, że pozytywnie wpłyną na ich życie zawodowe – przede wszystkim pozwalając na oszczędność czasu (85%), automatyzację rutynowych zadań (54%) i wygodną analizę danych (35%).

Równocześnie jednak tylko 12% młodych Polaków zadeklarowało poczucie przygotowania do wykorzystania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w środowisku zawodowym. Kolejne 44% oczekuje szkoleń wewnętrznych w tym zakresie. Obecnie przeważnie uczą się sami, głównie przez praktykę.
Odpowiedzialne podejście do wykorzystania AI
O odpowiedzialnym podejściu do tematu mogą świadczyć także inne statystyki. Trzech na czterech respondentów ma konkretne obawy związane z AI: 35% boi się nadmiernej automatyzacji i utraty pracy, 34% zwraca uwagę na ryzyko błędów i manipulacji, a 31% wskazuje na rosnące uzależnienie społeczeństwa od technologii.
Młodzi Polacy stawiają też warunki: 73% oczekuje gwarancji bezpieczeństwa danych, 65% zwraca uwagę na ochronę prywatności, a dla 48% istotna jest też zgodność sztucznej inteligencji z regulacjami prawnymi.
A choć korzystają z AI na co dzień, to tylko 1% respondentów deklaruje pełne zaufanie wobec generowanych treści, a 20% nie ukrywa, że nie ufa im wcale.