(fot. AutoX, Medium.com)

Fiat Chrysler chce w tym roku wprowadzić robotaksówki do Chin

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) postanowił połączyć siły z chińskim startupem AutoX. Celem współpracy jest wprowadzenie autonomicznych taksówek na publiczne drogi w Chinach.

Autonomiczne taksówki coraz bliżej?

Jak ma wyglądać już niedaleka przyszłość taksówek w większych miastach? Nie brakuje głosów, że ulice zostaną wypełnione pojazdami prowadzonymi przez komputer. Przejazd będziemy zamawiać z poziomu mobilnej aplikacji, podobnie jak chociażby w przypadku Ubera, ale podjedzie pod nas samochód bez kierowcy. Następnie, poruszając się bezpiecznie i zgodnie z przepisami, przejdzie całą trasę do punktu docelowego.

Brzmi jak wizja przyszłości wyciągnięta z filmu sci-fi? Owszem, ale chociażby Waymo już teraz prowadzi testy w pełni autonomicznych taksówek na ulicach amerykańskich miast. Ponadto, w planach jest rozszerzenie usługi na przedmieścia – początkowo dla wybranej grupy klientów, ale niewykluczone, że czasem z przejazdów skorzystają wszyscy zainteresowani.

iPhone jako kluczyk samochodowy. iOS 13.4 zapowiada nową funkcję

Nad własnymi robotaksówkami pracują również inne firmy – np. Uber rozwija usługę razem z Volvo. Czy faktycznie czeka nas rewolucja w motoryzacji? Coś czuję, że tak, chociaż jeszcze na nią trochę poczekamy, a i jej początkowe wdrożenie będzie dość ograniczone. Mimo tego, zapowiada się dość interesująco.

Plan jest ambitny – robotaksówki już wkrótce w Chinach

Do grona firm, które rozwijają usługi autonomicznych taksówek w Chinach, dołącza właśnie FCA. Jak już wspominałem we wstępie, koncern motoryzacyjny zamierza to osiągnąć dzięki współpracy z chińskim AutoX. Według założeń, pierwsze robotaksówki mają pojawić się jeszcze w tym roku – początkowo w ramach pilotażowych testów w wybranych chińskich miastach.

AutoX informuje, że FCA dostarczy samochodów Chrysler Pacifica, które zostaną wykorzystane do zamontowania sprzętu i oprogramowania umożliwiającego autonomiczną jazdę. Warto zauważyć, że modeli Pacifica używa już Waymo, stosując w nich autorskie rozwiązania.

Koncern FCA postrzegany jest jako bardziej zacofany pod względem autonomicznych rozwiązań od wielu innych producentów samochodów. Nie powinno więc dziwić, że chętnie wchodzi we współprace z firmami, które mogą pomóc w uczestniczeniu w autonomicznym wyścigu. Ponadto, FCA jest najwyraźniej coraz bardziej zainteresowanie chińskim rynkiem – wcześniej ogłoszono połączenie sił z Foxconnem, aby razem stworzyć samochód elektryczny dla klientów z Państwa Środka.

No dobrze, a czy AutoX to godny uwagi partner? Wydaje się, że tak. Startup został założony w 2016 roku przez Jianxionga Xiao, specjalistę w dziedzinie robotyki. W ciągu kilku lat przyciągnął kilku znaczących inwestorów – chińską grupę Dongfeng Motor Group i Alibaba. Dodatkowo, AutoX stara się o możliwość testowania autonomicznych pojazdów na ulicach Kalifornii, wyrastając na silnego przeciwnika dla Waymo.

Polecamy również:

Samochody koncernu Fiata otrzymają bezprzewodowe Android Auto

źródło: The Verge, Medium