Centrum e-Zdrowia poinformowało, że mogą występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań. Jeśli zatem macie dziś wizytę u lekarza, niekoniecznie otrzymacie dziś oczekiwany dokument.
Awaria, przez którą możesz nie dostać dziś recepty i skierowania
Na oficjalnym profilu Centrum e-Zdrowia na platformie X pojawił się post, w którym poinformowano, że mogą występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań, związane z usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. W związku z tym usługi mogą być okresowo niedostępne.
W poście dołączono również link do komunikatu na stronie ezdrowie.gov.pl, lecz nie można do niego przejść, ponieważ cała platforma jest nieosiągalna. Centrum e-Zdrowia zapewnia jednak, że eksperci Centrum e-Zdrowia monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrznym podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie systemów IKP i mojeIKP, który zidentyfikował problemy mające wpływ na płynność funkcjonowania tych systemów.
Jeden z użytkowników platformy X zauważył, że „o tym problemie wiadomo już przynajmniej od wczoraj od południa”. W odpowiedzi Centrum e-Zdrowia napisało, że od momentu wykrycia problemów, zespoły techniczne pracowały nad jego rozwiązaniem w trybie całodobowym. Problemy zostały zidentyfikowane po stronie zewnętrznego dostawcy usług, z którym Centrum e-Zdrowia pozostaje w stałym kontakcie.
Ponadto zapewniono, że wspólnie podejmowane są działania mające na celu jak najszybsze przywrócenie pełnej funkcjonalności systemu.
Jak długo potrwa awaria przez którą lekarze nie mogą wystawić recepty i skierowania?
Centrum e-Zdrowia nie składa żadnych deklaracji odnośnie terminu przywrócenia pełnej funkcjonalności systemów IKP i mojeIKP, ponieważ za ich utrzymanie odpowiada „zewnętrzny podmiot”, który musi uporać się z występującymi problemami.
W komunikacie na stronie ezdrowie.gov.pl, do którego udało się dotrzeć serwisowi Business Insider, poinformowano, że Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności.
Zapewniono również, że problemy nie wpływają na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce. Z uwagi na awarię zaleca się realizację recept w późniejszym terminie, jednak pilne recepty mogą zostać zrealizowane z pominięciem systemu P1, zgodnie z procedurami, ustalonymi na wypadek braku dostępności systemu e-Zdrowie.
Aktualizacja:
Strona internetowa ezdrowie.gov.pl znowu jest dostępna. Dowiedzieliśmy się również, że w takiej sytuacji lekarz może wystawić i wydrukować papierową receptę, którą można zrealizować w aptece, jednak nie jest ona wpisana do systemu w przypadku jego niedostępności. W związku z tym kupujący musi złożyć oświadczenie, że nie dokonał realizacji recepty.
Aktualizacja 2:
Centrum e-Zdrowia opublikowało nowy komunikat, w którym informuje, że przywrócone zostało funkcjonowanie systemu e-zdrowia (P1) wraz z usługami realizowanymi w ramach systemu, takimi jak realizacja e-recept.
Wciąż trwa jednak ostateczna konfiguracja – według deklaracji zostanie ona zakończona „w ciągu kilku najbliższych godzin”. Równocześnie prowadzone są prace nad przywróceniem funkcjonowania strony pacjent.gov.pl, usługi IKP i aplikacji mojeIKP.