Toyota e-Palette na Igrzyskach Tokio 2020 – oto autonomiczny pojazd dla sportowców
(fot. Toyota)

Toyota e-Palette na Igrzyskach Tokio 2020 – oto autonomiczny pojazd dla sportowców

Igrzyska Olimpijskie 2020 w Tokio będą prawdziwym pokazem robotyzacji i najnowszych technologii w transporcie. Sportowcy będą bowiem podróżować elektrycznymi pojazdami Toyota e-Palette.

Automatyzacja i elektryfikacja Igrzysk Olimpijskich

Poznając kolejne informacje o zbliżających się Igrzyskach Olimpijskich, zaczynam uświadamiać sobie, że wykorzystaną w nich technologię do niedawna mogłem zobaczyć tylko w filmach sci-fi.

Pierwszy raz w historii, znicz olimpijski ma zostać rozpalony z pokładu… najprawdziwszego latającego samochodu. W orientacji mają pomagać specjalnie przygotowane roboty, które w razie sytuacji kryzysowej mają dać także wsparcie medyczne. Ponadto, pojawią się autonomiczne taksówki krążące po całym mieście, a także elektryczne pojazdy Toyota APM o dość futurystycznym wyglądzie.

Autonomiczne pojazdy będą przewozić lekkoatletów

Toyota dostarczy również 20 specjalnie zaprojektowanych pojazdów e-Palette w wersji „Tokyo 2020 Version”, które wykorzystane zostaną podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Tokio. Posłużą one do transportu sportowców, a także ich personelu na terenie wiosek olimpijskich.

Toyota e-Palette na Igrzyskach Tokio 2020 – oto autonomiczny pojazd dla sportowców
(fot. Toyota)

Producent podaje, że elektryczne, zautomatyzowane pojazdy e-Palette będą specjalnie przygotowane do użytku podczas Igrzysk w Tokio. Wprowadzone zmiany oparto częściowo na opiniach sportowców o transporcie stosowanym na wcześniejszych masowych imprezach o dużej skali.

Toyota e-Palette „Tokyo 2020 Version” została dostosowana do poruszania się po wioskach olimpijskich i paraolimpijskich. Pojazdy mają duże drzwi i rampy elektryczne, aby umożliwić grupom sportowców, w tym również paraolimpijskim, szybkie i łatwe wejście na pokład.

Toyota e-Palette na Igrzyskach Tokio 2020 – oto autonomiczny pojazd dla sportowców
(fot. Toyota)

Każdy z pojazdów będzie podróżował z prędkością do 19 km/h wzdłuż wyznaczonej pętli. Zasięg na w pełni naładowanych akumulatorach wyniesie 150 km. W związku z tym, że e-Palette spełnia wymogi czwartego poziomu autonomiczności SEA, to możliwe jest ich samodzielne poruszanie się po określonym obszarze. Mimo tego, w każdym egzemplarzu znajdzie się kierowca bezpieczeństwa, którego zadaniem będzie obserwowanie działań komputera.

Doświadczenie i dane zebrane podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio, pozwolą producentowi na dalszy rozwój technologii autonomicznych. Niewykluczone, że część z nich zobaczymy wkrótce w autonomicznych samochodach Toyoty, które wyjadą na publiczne drogi.

Polecamy również:

Android Automotive OS zostanie zainstalowany w elektrycznym Volvo XC40

źródło: Engadget, Toyota