Ekosystem Google dedykowany samochodom wciąż otrzymuje mniejsze lub większe nowinki. To, co szykuje dla nas gigant w przyszłości w Android Auto może okazać się prawdziwą rewolucją.
Jak znaleźć drogę?
Ci, którzy poruszali się w latach 90. samochodem najprawdopodobniej kojarzą fakt, że każdy kierowca musiał mieć pod ręką w miarę aktualną, fizyczną mapę – bez takiego udogodnienia podróż do nieznanego miejsca mogła skończyć się zabłądzeniem. Z czasem osoby jeżdżące sporo po drogach lub bardziej zamożne zaczęły korzystać z nawigacji z mapami off-line – czy to w formie zewnętrznych urządzeń czy jako wbudowany i coraz popularniejszy element wyposażenia.
Rewolucję przyniosły natomiast smartfony wypierające z roku na rok zwykłe telefony. Sprawiły one, że wiedza o nowych ulicach i korkach na całym świecie mieściła się w naszych kieszeniach. Nieco poboczną ścieżką w tym przypadku stały się wyświetlacze przezierne, które w minimalistyczny sposób pomagają nam w dotarciu do celu.
Wszystkie te rozwiązania łączy jednak jedna rzecz. W celu dokładnego określenia pozycji zawsze trzeba oderwać wzroku od drogi. Dla tych, którzy nie mają zaufania do komunikatów głosowych zerknięcie na ekran na ułamek sekundy jest zazwyczaj niegroźnie. Czasami jednak wystarczy chwila nieuwagi, aby spowodować kolizję. Google pracuje nad funkcją Android Auto, która może zmienić to, w jaki sposób korzystamy z nawigacji.
Android Auto zintegrowane z okularami AR
Specjaliści od przeczesywania kodu z Android Authority natknęli się na fragmenty sugerujące, że system dedykowany samochodom może wkrótce zacząć łączyć się ze smart okularami. W wersji 14.2.151544 natknięto się na dwie linijki o treści:
<string name="GLASSES_OPTIONS_TITLE">Glasses</string>
<string name="GLASSES_SETTING_TEXT">Start navigation to launch Glasses</string>
Stringi „okulary” i „nawigacja” w kodzie podpowiadają, że zespół odpowiedzialny za Android Auto pracuje nad integracją z okularami rozszerzonej rzeczywistości. Jedną z funkcji może być wyświetlanie wskazówek dotyczących trasy na wbudowanym wyświetlaczu. Niestety, tak mała porcja kodu może sugerować, że całość jest we wczesnej fazie produkcji i zanim zobaczymy efekt na żywo może minąć trochę czasu. Wizja sytuacji, w której nie trzeba jednak kierować wzroku na jakikolwiek wyświetlacz w celu sprawdzenia nawigacji, a o wszystkim czego potrzebujemy, dowiadujemy się z okularów AR brzmi obiecująco.
Wideorejestrator z Google? Tak, ale tylko na Android Automotive
Całkiem niedawno Android Authority natknęło się na jeszcze jedną funkcję poprawiającą bezpieczeństwo. Okazuje się, że Google opracowało natywną aplikację umożliwiającą łatwiejszą integrację Android Automotive z wideorejestratorami. Dotychczas każdy producent korzystający z AAOS musiał sam przygotować oprogramowanie, na co decydowało się niewielu. Teraz mogą oni skorzystać z aplikacji o otwartym kodzie źródłowym i zintegrować ją bezpośrednio lub spersonalizować do swoich potrzeb.
Według dokumentacji Google, Dashcam jest gotowy do wdrożenia oraz dostosowywania przez producentów i wykorzystuje kamery dostępne dla Android Automotive przez EVS (Extended View System) lub Camera2 API.
Warto jednak odnotować w tym miejscu dwie rzeczy. Pierwsza – aplikacja wymaga pozwoleń na poziomie systemowym, więc musi być zintegrowana bezpośrednio w AAOS i nie może być dystrybuowana w formie do pobrania ze sklepu. Druga – mowa cały czas o Android Automotive, systemie zintegrowanym z samochodem, a nie Android Auto, nakładce multimedialnej łączącej się z używanym przez nas smartfonem.