Od lat 1 grudnia jest uznany jako Światowy Dzień AID. Apple ma serię czerwonych akcesoriów, z których dochód będzie w najbliższych dniach przekazywany na rzecz organizacji walczącej z AIDS. Pojawiła się ponadto nowa wersja Apple Watcha.
Światowy Dzień (Walki z) AIDS
Światowy Dzień AIDS (lub Światowy Dzień Walki z AIDS) jest inicjatywą Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Od 1988 roku 1 grudnia zarówno WHO, jak i wiele innych organizacji zdrowia publicznego szerzy wiedzę na temat wirusa HIV oraz AIDS. W tym dniu w wielu programach telewizyjnych, radiowych i w Internecie można znaleźć materiały pomagające zdobyć wiedzę na temat prewencji i postępowania w wypadku zarażenia wirusem, który wywołuje nieuleczalny zespół nabytego niedoboru odporności.
Jak podają rządowe strony sanitariatu, HIV od lat dotyka miliony osób na całym świecie. W 2022 roku:
- 39000000 osób żyło z HIV;
- 630000 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV;
- wykryto 1300 000 nowych zakażeń HIV;
- 29800000 osób żyjących z HIV otrzymywało terapię antyretrowirusową.
W naszym kraju, według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego, od wdrożenia badań w 1985 r. do 31 grudnia 2022 r. zakażenie HIV stwierdzono u 30092 osób. Ogółem odnotowano 4013 zachorowań na AIDS. 1471 chorych zmarło. W połowie roku 2023 r. leczeniem ARV w Polsce objętych było ok. 19045 pacjentów, w tym 178 dzieci.
Od lat do działań związanych z walką z AIDS dołącza się Apple. Seria akcesoriów (Product) Red, dzięki swojej charakterystycznej czerwonej stylistyce, przyciąga wzrok. Firma chce w ten sposób zwracać uwagę na problem AIDS, a także aktywnie wspierać Globalny Fundusz w walce z AIDS na terenach Afryki subsaharyjskiej. Za każdym razem, gdy ktoś kupuje czerwone etui lub pasek, część z zapłaconej kwoty wędruje na konto tej organizacji.
Do tej pory dotacje od Apple pozwoliły zapewnić opiekę i wsparcie ponad 11 milionom osób. W Afryce subsaharyjskiej rozdano ponad 197 milionów testów na HIV, a ratujące życie terapie pomogły ponad 5 milionom zakażonych matek uniknąć przekazania HIV dziecku.
Nowy, czerwony Apple Watch
Biorąc pod uwagę swoje zaangażowanie w walkę z AIDS, Apple wybrało datę 1 grudnia 2023 roku na premierę nowej opcji kolorystycznej dla zegarków Apple Watch Series 9. Dostępna jest ona zarówno w rozmiarze koperty 41 mm, jak i 45 mm. Wyposażono ją w aluminiową obudowę w kolorze czerwonym oraz pasujący do niej silikonowy pasek sportowy. Smartwatche można kupić w cenie 2249 złotych (41 mm) lub 2449 złotych (45 mm).
Apple udostępniło też nowe wersje tarcz zegarków z czerwonym tłem. Dotyczy to tarcz: Paleta, Słoneczny analogowy, Metropolitan, Czas na świecie, Cyfry Mono, Gradient, Paski oraz Typografia.
Ponadto w dniach od 1 do 4 grudnia firma przekaże cały dochód na Globalny Fundusz w walce z AIDS, który pochodzić będzie z wybranych zakupów w aplikacjach MONOPOLY GO!, Gardenscapes, oraz EA Sports FC Mobile.
Do tego, do 8 grudnia, za każdą płatność dokonaną za pomocą Apple Pay w App Store, stacjonarnym salonie Apple lub na Apple.com, firma zobowiązuje się przekazać 1 dolar na rzecz wspomnianej organizacji.