Ważne
Wiko VIEW

Virgin Mobile nie wprowadził zasady “Roam Like At Home”, żeby chronić się przed nadużyciami

A klientów przed podwyżkami

15 czerwca 2017 roku na zawsze zapisze się w historii telekomunikacji. Od tego dnia przestały bowiem obowiązywać opłaty roamingowe, dzięki czemu użytkownicy mogą korzystać z usług na terenie Unii Europejskiej praktycznie tak samo, jak w Polsce (wyjątkiem jest internet, który rozliczany jest nieco inaczej – więcej szczegółów w podlinkowanym właśnie artykule). Jednak nie wszyscy – mowa tu o klientach Virgin Mobile.

Ten operator nie wprowadził bowiem zasady Roam Like At Home wprost. Ale mimo to obniżył ceny usług, realizowanych na terenie Unii Europejskiej. Od teraz użytkownicy zapłacą 29 groszy za minutę wykonanego połączenia (dotychczas kosztowała ona 54 groszy). W przypadku odbieranych wygląda to natomiast tak, że pierwsze 120 minut jest bezpłatne, natomiast powyżej tego progu obowiązuje już opłata 5 groszy za minutę. Limit odnawia się co 12 miesięcy.

Wysłanie SMS-a kosztuje z kolei 9 groszy, a przetransferowanie 1MB danych 12 groszy. W tym ostatnim przypadku rozliczanie odbywa się co 1kB, ale prędkość internetu ograniczono do 32 kbit/s. W praktyce oznacza to, że trzeba będzie mieć naprawdę dużo cierpliwości podczas korzystania z sieci, ponieważ zanim coś się załaduje, minie sporo czasu.

Gdy spojrzymy na ofertę Virgin Mobile i innych sieci widać ogromną różnicę. Dlaczego więc VM zdecydował się postawić na z góry przegranej pozycji? Powodów jest wiele. Najważniejszym jest fakt, że jest to tzw. MVNO, czyli operator wirtualny, bez własnej infrastruktury. Nie może on więc pobierać opłat za obsługę klientów konkurencji (roaming krajowy) lub tych z zagranicy (roaming międzynarodowy). Nie bez znaczenia jest również to, że VM nie oferuje umów długoterminowych, więc naraża się na nadużycia (nawet abonament można wypowiedzieć w każdej chwili, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia).

Virgin Mobile podał przykład, aby zwizualizować wszystkim, co ma na myśli w tym ostatnim przypadku:

Wyobraźmy sobie zagranicznego turystę, który kupi u nas abonament za 19 zł, wróci do swojego rodzimego kraju i wykorzysta w pierwszym miesiącu 100 minut, 200 SMS-ów i 1,25GB. Przeliczając to przez nowe stawki hurtowe w roamingu, ustalone w rozporządzeniu Parlamentu i Rady Europejskiej, koszt obsługi użytkownika, który będziemy musieli ponieść jako operator, wyniesie… 76 zł, bo tyle musimy zapłacić zagranicznym operatorom. To oznacza, że jesteśmy 57 zł na minusie i to w pierwszym miesiącu.

Gdyby VM był operatorem strukturalnym (a nie wirtualnym), mógłby zrekompensować sobie te koszty opłatami za obsługę klientów innych sieci. Jeżeli natomiast oferowałby umowy długoterminowe, to miałby jeszcze szansę “rozłożyć” sobie koszty w czasie, dzięki czemu nie byłby aż tak stratny.

Virgin Mobile zdaje sobie sprawę, że dla niektórych osób przestał być konkurencyjny i zrozumie, jeśli ktoś zdecyduje się z tego powodu odejść i przejść do rywala. Operator zapowiedział jednak, że cały czas rozmawia z UKE, aby wypracować jakiś korzystny dla obu stron kompromis. Na razie opłaty muszą pozostać na takim poziomie, jak wymieniłem na początku. Gdyby bowiem wprowadził od razu zasadę Roam Like At Home wprost, musiałby podnieść opłaty za pakiety (m.in. po to, aby uchronić się przed wspomnianymi nadużyciami oraz tymi, wynikającymi z potencjalnej sprzedaży kart SIM za granicę do krajów, w których usługi telekomunikacyjne są znacznie droższe).

A to na pewno zdecydowanie bardziej dotknęłoby klientów i podejrzewam, że dopiero wtedy masowo uciekaliby do konkurencji. Z roamingu międzynarodowego nie korzysta natomiast każdy (a raczej mniejszość), więc większość użytkowników zrozumie operatora i przeczeka z nim te ciężkie czasy. Bo nie da się ukryć, że jego abonament za 19 złotych obok no-limitu za 19,90 złotych w a2mobile to aktualnie najlepsza oferta na rynku.

Źródło: GSMOnline, Virgin Mobile

Komentarze

  • raqu567

    Chyba podobnie jest w Premium Mobile? Pewnie dotyczy to wszystkich MVNO

  • Wee

    Byłem z nimi ponad dwa lata. Zaoszczędziłem pewnie dobre kilkaset zł. Czas jednak na zmianę.

  • lewcio

    Sprawdziłem parę ofert w roamingu u innych operatorów MVNO – a2 mobile RLAH wprowadzony w pełnym zakresie; Fakt mobile – również; lajt mobile – RLAH tylko w abonamencie. Innych nie chciało mi się sprawdzać, ale te przykłady świadczą o tym, że operatorzy MVNO mogą wprowadzić pełny roaming i nie wciskać nam ciemnot. Ewentualne straty ( których jeszcze nikt nie widział, bo na dzisiaj ich nie ma ) odbiją sobie na rozmowach międzynarodowych i horrendalnie drogim roamingu poza Europą.

    • Tylko, że podane przez Ciebie a2 mobile i Fakt Mobile to operatorzy MNO, którzy należą do dużych operatorów (Plus, Play), przez co mają fundusze na pełne RLAH. Virgin jako nienależące do żadnego dużego operatora MVNO musi dbać o to, aby nie osiągać strat i robi to właśnie w taki sposób.

      • Ale czy Virgin nie jest częścią olbrzymiego imperium pana Bronsona? Jest ono większe niż Play i Plus razem wzięte…

        • Joorre

          To, że ma logo nie znaczy, że jest to ta sama firma bądź jej poddział

          • Akurat 100% udziałów spółki Virgin Mobile ma Mr Branson.

          • Joorre

            Virgin Mobile tak, ale nie Virgin Mobile Polska.

            Cytat z Wikipedii :
            “Każda marka Virgin Mobile działa niezależnie od pozostałych, stąd też telefony, plany taryfowe i radiowy interfejs sieci mogą się różnić w zależności od kraju. Najczęściej w poszczególnych krajach Virgin Mobile powstaje na mocy porozumienia pomiędzy Richardem Bransonem i istniejącym już operatorem sieci komórkowej w danym kraju. “

          • No to wiadomo, że ktoś hurtowo sprzedaje im minuty i na tym zarabiają sami. Sugerujesz że jest inaczej?

    • pakierhakierxd

      pamietaj za a2mobile to matka córka plusa.Fakt to takjakby operator Playa.

      • a2mobile to akurat marka należąca do aero2, która tylko korzysta z nadajników Plusa.

        • pakierhakierxd

          Ten sam właściciel Zygmunt s

    • Joorre

      Wprowadzasz w błąd. Artykuł mówi o abonamentach, a Ty rozmawiasz o pakietach na kartę… Po za tym, żadna z Twoich zasugerowanych firm nie ma abonamentu na czas nie określony tzn, że można zerwać w dowolnym momencie. Następnym razem czytaj dokładnie artykuł aby nie wyjść na błazna gadającego od rzeczy.

  • Adramel

    UOKiK przywali im karę i wezmą się do roboty. Jak to za skomplikowane to może czas na zmianę branży.

    • Michal Oborski

      Za co ma przywalić karę? Jako jedyni oferują usługi ZA DARMO (oferta freemium)! Ktos kupi se ich starter za piatkę i zacznie wydzwaniać za darmo w roamingu…Kto ma za to zapłacić?. Myśl człowieku

      • Reaver

        Ale rozumiesz ze dostosowanie sie do regulacji Roam Like At Home nie jest opcjonalne ale oferowanie freemium juz tak?

        • Michal Oborski

          Usługa roamingu też jest opcjonalna. Nie mam zamiaru dorzucać się do tych którzy siedzą non stop na fejsie za granicą poprzez podwyższone opłaty w kraju

        • Joorre

          Ale rozumiesz, że to jak każda inna dyrektywa Unii ma okres przejściowy? Więc od razu nie muszą wprowadzać?

          • Gibki Bongo

            “Okres przejściowy” niestety skończył się 15 czerwca. Rozumiem ból MVNO ale sami są sobie winni bo nakręcali wojnę cenową. Ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce są ekstremalnie niskie i raczej wzrosną i/lub powstaną tanie taryfy ale bez roamingu.

          • Bolo

            T-mobile chyba tez tak uwazal az jednak doczytali ustawe do konca i zmienili zdanie.

      • Adramel

        Za to że nie chcą dostosować się do obowiązującego prawa.

    • pakierhakierxd

      nie przywali bo to wirtualny operator.

  • macieka82

    Nie rozumiem tego płaczu, że ludzie będą masowo korzystać z polskich kart SIM za granicą. Przecież będąc w innym kraju nikt z tamtejszych znajomych nie będzie chciał do mnie dzwonić na polski numer, bo nie wykorzysta swoich darmowych połączeń. Tak samo ta osoba, z polskim numerem będzie mieć darmowe połączenia tylko do Polski. W takim przypadku wiąże się to z opłacaniem i używaniem dwóch kart SIM i ewentualnie telefonów. Dużo wygodniejsze jest używanie internetowych komunikatorów głosowych. Za granicą “ma się trochę więcej pieniędzy” (przynajmniej z reguły po to się tam jeździ), więc kupuje się flagowce, często IPhoney, które często nie obsługują dual sim.

    • Joorre

      Myślę, że nie znasz realiów cebuli

  • Reaver

    Uzywaliscie VM za granica? Ich internet dziala jak 2G, mam dla porownaniu telefon T mobile i tam dziwnym trafem chodzi normalnie jak w kraju, wiec jak jeszcze jako jedynie krzycza sobie za to kase to sie zegnam

    • Joorre

      A czytałeś regulamin? Do 32kb/s więcej nie mogą z różnych powodów jak np dlatego że są MVNO więc nie mają infrastruktury i muszą innym płacić za korzystanie z niej. Myślenie nie boli.

  • Bolo

    Sprzeciw do UOKiK napisac jako klienci i tyle. Jak rowno to rowno wszystkie firmy a nie wymawianie sie ze nas na to niestac bo wtedy maja uprzywilejowana pozycje na rynku polskim bo nie musza liczyc ‘strat z roamingu’.

    • Joorre

      A co jest nie tak? Jest okres przejściowy nim ustawa Unii wejdzie w całości

      • Bolo

        Ustawa weszła w całości dwa dni temu, o jakim okresie ‘przejściowym’ mówisz ?
        Jest nie tak ze nie chcą się dostosować, nie pasuje to zamykajcie interes i tyle.

  • Marek

    Zaraz sie okaze ze kolejne regulacje biurokratyczne znowu ograniczyly konkurencje.

  • Flisak

    No to oficjalnie na czas wakacji staje się klientem Play na kartę, bo Virgin dał dupy. Miałem nadzieję, że jadąc do Chorwacji będę mógł korzystać z map online, kontaktować się normalnie z rodziną itp. Niestety muszę zmienić operatora, aby to mieć

    • Damian Knopek

      Ja tez właśnie przeszedłem do play :) Zerowy roaming, MMS 19 groszy zamiast 40 i 25 na miesiąc zamiast 29, hehe. Niech spadają na drzewo oszuści z Virgin.

  • Joorre

    To logiczne, skoro w artykule poruszono same oferty z abonamentem…

    Stosując spójnik logiczny ‘i’ dajesz znać czytelnikowi, że mój komentarz nie był merytoryczny co jest fałszem, ponieważ mój komentarz zawiera godne artykułu informacje co czyni je merytorycznym.

  • lewcio

    Nie interesuje mnie do kogo należy Fakt, a2 czy VM. Interesuje mnie tylko to, że operator łamie ustanowione prawo i wymyśla historyjki o nieuczciwych abonentach, którzy doprowadzą go do ruiny. W prowadzenia biznesu niestety jest tak, że na danym obszarze prowadzonej działalności w kilku miejscach osiąga się zysk, a w jednym miejscu jest strata. To jeszcze nie znaczy, że firma upadnie. Nieraz nie można wyeliminować obszaru ze stratą, bo stanowi integralną całość prowadzonej działalności, tak jak w tym przypadku roaming w UE. Pamiętajmy, że UE doprowadziła do obniżenia stawek w UE, bo inaczej do dzisiaj płacilibyśmy za połączenia w roamingu UE po 2-3 zł/min i kilkaset złotych za 1GB. Zobaczcie, że stawki w roamingu poza Unią są takie same od dobrych kilku lat, nikt nic tam nie obniżył nawet 1 grosza. Rozmowy międzynarodowe też ta sama cena od x lat. A teraz podam Wam przykład troski VM o klienta, aby ochronić go przed jakimiś nieuczciwymi klientami. Kupuję w VM pakiet za 29, 39 lub 49 zł. Wyjeżdżam za granicę na 2 tygodnie i nie mogę korzystać z pakiety lub abonamentu – bo taki też mają. Czy wielce uczciwa Firma VM zwróci mi za 2 tygodnie nieużywania pakietu lub abo w roamingu z winy operatora, który łamie prawo? Nie, nie zwróci. A ja ponoszę dodatkowe koszta, np. 50 min x 29gr= 14,50. Dalej, chcę sobie użyć trochę neta, np. 700 mb? Muszę kupić 2 pakiety po 500 mb x 79 zł= 158 zł. Mogę użyć neta wg zużycia 1mb x 12gr, wtedy zapłacę ok. 90 zł – tylko uwaga jest to net o kosmicznej prędkości 32kbs/s!! Fajnie nie? Ciekawe, czy wszyscy którzy tak się litują nad biedną firmą Pana Bransona zechcą sobie kupić kartę SIM tego operatora i wyjechać za granicą na jakiś wypad czy wczasy uczynią to mając powyższe wyliczenia przed oczami. Jako, że za parę dni wyjeżdżam za granicę, ja też uchronię się przed nieuczciwymi praktykami VM – wykupiłem starter a2 (mam fona na 2 karty) i za 20 zł mogę wykorzystać 1,5 GB i 50 min rozmów.

    • sztik

      Bardzo mądrze pan mówisz. Tak samo zrobię wyjeżdżając

  • Damian Knopek

    Ja właśnie przeszedłem do play :) Zerowy roaming, MMS 19 groszy zamiast 40 no i 25 zł na miesiąc zamiast 29, hehe. Niech spadają na drzewo oszuści z Virgin.

    • polaris

      Czyli trafiłeś z deszczu pod rynnę. Ten sam badziewny zasięg macierzystej sieci, te same obostrzenia, związane z prędkością internetu w ramach krajowego roamingu. Naprawdę jest się czym chwalić…

      • Damian Knopek

        1. Co weekend jestem w Czechach u teściów.
        2. Dużo wędruję tez po górach i rozsyłam plenerowe MMsy znajomym.
        3. 4 zł co miesiąc w kieszeni na piwko jest.
        4. Nie narzekam na zasięg Play, wcześniej też byłem w play i nie narzekałem, wystarczy ustawić roaming krajowy.

        Nadal twierdzisz, że opuszczenie Virgin w moim przypadku to błąd?

  • jn

    mam nr w virgin i juz w nastepnym miesiacu zegnam sie z nimi….jaja sobie robia z klientow, 120 min na rok w roamingu ! czyli wychodzi AŻ 20 sekund na dzień…..jaka rozpusta ze strony operatora….

  • jn

    przyslali mi smsa z promocja….uwaga- 25mb za 6 zl,wazne 2 tyg…takiej promocji nikt nie ma…az 25 mb !!! z taka pula danych to Amiga by szalala!

  • kicha

    no i właśnie dlatego chcę się przeprowadzić do a2mobile. Czekam tylko na koniec rocznej umowy…

  • czytelnik

    i co z tego że UE ustaliła że likwidują roaming jak taki operator jak Premium Mobile nie zastosował się do tego i na dzień 2017-07-17 nalicza roaming 0,29gr/min 0,19gr/sms i 0,10 gr/1MB dlaczego UKE nie interweniuje w tej sprawie cennik wisi na stronie operatora i to że obowiązuje bo potwierdził mi ich konsultant

  • 2 rozwiązania na które wpadłem w 5 minut:
    1. Tylko Polacy mogą korzystać z pełnej usługi RLAH. No chyba po to mamy rejestrację na PESEL, żeby móc to określić?
    2. Pełny RLAH otrzymują użytkownicy, którzy są klientami co najmniej od 6 miesięcy, którzy doładowali konto za kwotę co najmniej 180 zł (30 zł x 6 miesięcy = 180 zł)

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona